پیام خود را بنویسید
دوره 22، شماره 132 - ( زمستان 1402(اسفند)، 1402 )                   جلد 22 شماره 132 صفحات 225-207 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

parav M, pouyamanesh J, bazzazian S, babakhani V. (2024). Comparison of stress management training using cognitive-behavioral and mindfulness methods on anxiety and premenstrual boredom syndromes in high school girls. Journal of Psychological Science. 22(132), 207-225. doi:10.52547/JPS.22.132.2599
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2044-fa.html
پاراو مرضیه، پویامنش جعفر، بزازیان سعیده، باباخانی وحیده. مقایسه آموزش مدیریت استرس به شیوه شناختی رفتاری و ذهن آگاهی بر میزان اضطراب و نشانگان ملال پیش از قاعدگی دختران دبیرستانی مجله علوم روانشناختی 1402; 22 (132) :225-207 10.52547/JPS.22.132.2599

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2044-fa.html


استادیار، گروه روانشناسی، واحد ابهر، دانشگاه آزاد اسلامی، ابهر، ایران. ، jaffar_pouyamanesh@yahoo.com
چکیده:   (733 مشاهده)
 زمینه: علائم نشانگان پیش از قاعدگی به ­صورت تحریک ­پذیری، تنش، بی­ قراری، اضطراب و نااستواری هیجانی و خلقی ظاهر می­ شوند که به­طور جدی در سبک زندگی و ارتباطات اجتماعی زنان اختلال ایجاد میکند. علی ­رغم مطالعات گسترده در زمینه اضطراب و نشانگان ملال پیش از قاعدگی، مطالعه ­ای به مقایسه آموزش مدیریت استرس به ­شیوه شناختی-رفتاری و ذهن ­آگاهی بر کاهش اضطراب دختران دبیرستانی انجام نشده است.
هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر، اثربخشی آموزش با روش شناختی رفتاری و ذهن­ آگاهی بر میزان اضطراب و نشانگان ملال پیش از قاعدگی دختران دبیرستانی بود.
روش: طرح پژوهش حاضر، نیمه­ آزمایشی با گروه گواه است. جامعه آماری تمامی دانش ­آموزان دختر دبیرستانی در بازه سنی 16 الی 18 سال شهر اهواز بودند که از میان آن ­ها 45 دانشآموز دختر دبیرستانی شهر اهواز با استفاده از روش نمونه ­گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی ساده در دو گروه آزمایش و یک گروه گواه گمارده شدند. برای جمع آوری داده­ها از ابزار غربال ­گری نشانگان پیش از قاعدگی (استاینر و همکاران، 2003)، مقیاس خودسنجی اضطراب زونگ (1970) استفاده شد. برای تحلیل داده ­ها از تحلیل کواریانس در نرم افزار SPSS استفاده شد.
یافته ­ها: نتایج حاصل از تحلیل داده ­ها بیانگر آن بود که آموزش مدیریت استرس مبتنی بر شیوه شناختی رفتاری بر میزان اضطراب و نشانگان ملال پیش از قاعدگی دختران دبیرستانی در سطح معناداری 0/05 مؤثر و معنادار بوده است.
نتیجه‌گیری: بر اساس یافته ­های حاصل از این مطالعه می ­توان نتیجه گرفت که آموزش و ترویج بکارگیری راهبردهایی مانند مدیریت استرس مبتنی بر شیوه شناختی-رفتاری و ذهن ­آگاهی می ­تواند به بهبود سطح اضطراب درک شده و کاهش میزان ملال پیش از قاعدگی در دختران دبیرستانی منجر گردد و لازم است روانشناسان و مشاوران مدارس نسبت به برگزاری و اجرای چنین آموزش­ هایی اقدام نمایند.
متن کامل [PDF 1278 kb]   (308 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/3/11 | پذیرش: 1402/5/19 | انتشار: 1402/11/22

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)