پیام خود را بنویسید
دوره 22، شماره 132 - ( زمستان 1402(اسفند)، 1402 )                   جلد 22 شماره 132 صفحات 280-265 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mehrjoo M, Nourian M, Nakhai N. (2024). Validation of preschool curriculum model with empowerment approach against social deviances. Journal of Psychological Science. 22(132), 265-280. doi:10.52547/JPS.22.132.265
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2332-fa.html
مهرجو مهشید، نوریان محمد، نخعی نوذر. اعتبارسنجی الگوی برنامۀ درسی پیشدبستانی با رویکرد توانمندسازی در مقابل آسیب‌های اجتماعی مجله علوم روانشناختی 1402; 22 (132) :280-265 10.52547/JPS.22.132.265

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2332-fa.html


دانشیار، گروه مدیریت و برنامهریزی درسی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. ، nourian2001@gmail.com
چکیده:   (250 مشاهده)
 زمینه: بررسی برنامه ‌های درسی در دوره‌ های مختلف تحصیلی و ارزیابی ارتباط و تأثیر برنامه‌ های درسی در جهت توانمندسازی دانش ‌آموزان و پیشگیری و کاهش آسیبپذیری آن‌ها در مقابله با آسیب‌ های اجتماعی ضروری است. با توجه به کمبود الگوهای برنامۀ درسی پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در دورۀ پیش دبستانی، اعتباریابی الگوی مذکور جهت اجرایی کردن آن در مراکز پیش دبستانی ضروری به نظر می‌رسد.
هدف: پژوهش حاضر با هدف اعتبارسنجی الگوی برنامۀ درسی پیش دبستانی با رویکرد توانمندسازی در مقابل آسیب‌ های اجتماعی انجام شد.
روش: پژوهش حاضر با روش پیمایشی (زمینه ‌یابی) انجام شد. جامعۀ آماری پژوهش شامل اعضای هیأت علمی (گروه‌ های علوم تربیتی، علوم  اجتماعی و روانشناسی دانشگاه ‌های شهید باهنر، آزاد اسلامی کرمان و دانشگاه آزاد اسلامی تهران جنوب) و کارشناسان حوزۀ کودک در شهرهای کرمان و تهران بودند که نمونه پژوهش شامل 80 نفر، به روش در دسترس و هدفمند از بین آنان انتخاب شد. داده‌ های پژوهش، طی چند مرحله از طریق مطالعات انجام شده و پرسشنامه محقق ساخته، جمع ‌آوری شد. پرسشنامه پژوهش حاضر، محقق ساخته و شامل 53 سؤال بر اساس مقوله‌‌های به دست آمده در پژوهش مهرجو و همکاران (1400) بود که پس از بررسی و تأیید اساتید، با انتخاب نمونه‌‌ها، برای اعضای نمونۀ آماری ارسال شد و در نهایت 80 پرسشنامه تکمیل شده مورد تحلیل قرار گرفت. به منظور اعتباریابی و تحلیل دقت الگوی ارائه ‌شده، از روش مدل ‌سازی معادلات ساختاری در نرم ‌افزار Smart PLS استفاده شد.
یافته ها: یافته‌های حاصل از بررسی تمامی روابط موجود در مدل ارزیابی شده و همچنین ضرایب تعیین به دست آمده حاکی از آن بود که در الگوی مورد مطالعه، تمامی ابعاد به درستی شناسایی و انتخاب شده‌اند، روابط معناداری میان تمامی ابعاد در مدل برقرار است و لذا مدل پژوهش از روایی و اعتبار بالایی برخوردار است. هم‌چنین طبق ساختار مدل سازی مسیری PLS، حصول مقدار 508/0 برای GOF، برارزش بسیار مناسب مدل را تأیید می ‌کند.
نتیجه‌گیری: نتایج پژوهش حاضر با تأیید روایی و اعتبار الگوی مورد مطالعه می ‌تواند آگاهی پژوهشگران و مسئولان آموزش و پرورش را در خصوص روش ‌های آموزشی، محتوای مورد نیاز، مقوله ‌های توانمندسازی و رویکردهای ارزیابی برای توانمندسازی کودکان پیش دبستانی در مقابل آسیب ‌های اجتماعی افزایش دهد.
متن کامل [PDF 1463 kb]   (105 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/9/17 | پذیرش: 1402/11/20 | انتشار: 1402/12/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)