پیام خود را بنویسید
دوره 24، شماره 145 - ( بهار 1404(فروردین)، 1404 )                   جلد 24 شماره 145 صفحات 237-221 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sam M, Pirkhaefi A, Asgharanjad Farid A A. (2025). The role of brain inhibition/activation systems (BIS/BAS) in impulsivity with a mediating role of emotion dysregulation in female vocational school teenagers with borderline personality disorder. Journal of Psychological Science. 24(145), 221-237. doi:10.52547/JPS.24.145.221
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2414-fa.html
سام معصومه، پیرخائفی علیرضا، اصغرنژاد فرید علی اصغر. نقش سیستم های فعال سازی و بازداری رفتاری (BIS/BAS) در رفتارهای تکانشگری با نقش میانجی دشواری در تنظیم هیجانی در نوجوانان دختر هنرستانی دارای اختلال شخصیت مرزی مجله علوم روانشناختی 1404; 24 (145) :237-221 10.52547/JPS.24.145.221

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2414-fa.html


دانشیار، گروه روانشناسی بالینی، واحد گرمسار، دانشگاه آزاد اسلامی، گرمسار، ایران. ، binahayat954@gmail.com
چکیده:   (555 مشاهده)
زمینه: سیستم بازداری و فعال ­سازی رفتاری که اساساً زیربنای احساسات و رفتارها هستند، با اختلال شخصیت مرزی مرتبط هستند. با این حال، دلایل این ارتباط ­ها در نوجوانان نیاز به بررسی بیشتر دارد.
هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش سیستم ­های فعال ­سازی و بازداری رفتاری در رفتارهای تکانشگری با نقش میانجی دشواری در تنظیم هیجانی در نوجوانان دختر هنرستانی دارای اختلال شخصیت مرزی بود.
روش: روش توصیفی-همبستگی و جامعه آماری شامل کلیه دانش ­آموزان دختر هنرستان­ های کار و دانش و فنی حرفه­ ای دارای اختلال شخصیت مرزی در منطقه پنج تهران بود. به همین منظور تعداد 176 نفر از دانش­آموزان دختر هنرستان ­های کار و دانش و فنی حرفه­ای به روش نمونه­ گیری هدفمند انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه اختلال شخصیت مرزی جکسون و کلاریج (1991)، پرسشنامه سیستم ­های فعال ­سازی و بازداری رفتاری وایت و کارور (1994)، پرسشنامه تکانشگری بارت و همکاران (2004) و پرسشنامه دشواری در تنظیم هیجانی گراتز و روئمر (2004) بود. داده ­های حاصله بوسیله روش مدل ­سازی معادلات ساختاری با نرم ­افزار اسمارت PLS با استفاده از روش حداقل مربعات جزئی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته­ ها: نتایج نشان داد، میزان اثر غیرمستقیم سیستم فعال ­ سازی و بازداری رفتاری بر تکانشگری با نقش واسطه ­ی دشواری در تنظیم هیجانی 523/0 و در سطح 05/0 معنادار است (05/0 >p). میزان اثر مستقیم سیستم ­های مغزی بر دشواری در تنظیم هیجانی 436/0 و در سطح 05/0 معنادار است (05/0 >p). میزان اثر مستقیم سیستم ­های مغزی بر تکانشگری 463/0 و در سطح 05/0 معنادار است (05/0 >p). میزان اثر مستقیم دشواری در تنظیم هیجانی بر تکانشگری 524/0 و در سطح 05/0 معنادار است (05/0 >p).
نتیجه‌ گیری: یافته­های مطالعه حاضر نشان داد، بین حساسیت سیستم ­های مغزی در دشواری در تنظیم هیجانی و بدنبال آن رفتارهای تکانشگری رابطه معناداری می ­باشد. در این راستا پیشنهاد می ­گردد به شناسایی نوجوانان و دانش ­آموزان مستعد رفتارهای تکانشگری پرداخت تا برای این گروه از افراد، مداخله ­های پیشگیرانه (مانند ارائه راهبردهای مقابله ­ای و تقویت عوامل محافظتی نظیر حمایت ­های فردی، اجتماعی و خانوادگی) تدارک دید.
متن کامل [PDF 1175 kb]   (283 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/1/25 | پذیرش: 1403/3/28 | انتشار: 1403/10/25

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)