پیام خود را بنویسید
دوره 24، شماره 145 - ( بهار 1404(فروردین)، 1404 )                   جلد 24 شماره 145 صفحات 303-283 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

bostani M, mafakher A, Mahdian H. (2025). Developing a structural model of academic self-concept based on emotional regulation and differentiation with the mediating role of achievement goals in students. Journal of Psychological Science. 24(145), 283-303. doi:10.52547/JPS.24.145.283
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2493-fa.html
بوستانی مهری، مفاخر عبدالله، مهدیان حسین. تدوین مدل ساختاری خودپنداره تحصیلی براساس نظم جویی هیجانی و تمایزیافتگی با میانجی گری اهداف پیشرفت در دانش آموزان مجله علوم روانشناختی 1404; 24 (145) :303-283 10.52547/JPS.24.145.283

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2493-fa.html


استادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران. ، amafakheri@pnu.ac.ir
چکیده:   (535 مشاهده)
زمینه: دانش ­آموزان با تمایزیافتگی بالا و توانایی مدیریت و تنظیم هیجانی با به کارگیری اهداف پیشرفت مناسب به طور فردی می ­توانند خودپنداره تحصیلی بالاتری داشته باشند و این موضوع موجب افزایش انگیزش آنان به یادگیری بعدی می ­شود. لذا تعیین میزان رابطه تمایزیافتگی و نظم ­جویی هیجانی با اهداف پیشرفت و خودپنداره تحصیلی در جهت متناسب ­سازی برنامه درسی دانش ­آموزان یک ضرورت اساسی است.
هدف: این پژوهش با هدف تدوین مدل ساختاری خودپنداره تحصیلی براساس نظم ­جویی هیجانی و تمایزیافتگی با میانجی­ گری اهداف پیشرفت در دانش ­آموزان انجام شد.
روش: روش پژوهش توصیفی-همبستگی از نوع تحلیل مسیر است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانش ­آموزان مقطع متوسطه دوم شهرستان سبزوار در سال تحصیلی 1402 تشکیل دادند. نمونه پژوهش 327 نفر از دانش­ آموزان مقطع متوسطه دوم شهرستان سبزوار بود که به روش نمونه­ گیری در دسترس انتخاب و به پرسشنامه­ های خودپنداره تحصیلی چن و تامپسون (2004)، راهبردهای تنظیم هیجانی کرنفسگی و همکاران (2001)، تمایزیافتگی دریک (2011) و اهداف پیشرفت میگلی (1998) پاسخ دادند. جهت ارزیابی الگوی پیشنهادی از تحلیل مسیر با استفاده از Smart PLS. 3 و SPSS.26 استفاده شد.
یافته­ ها: نتایج حاصل از ضریب همبستگی نشان داد که بین اهداف پیشرفت، تمایزیافتگی و نظم­ جویی هیجانی با خودپنداره تحصیلی دانش آموزان رابطه مثبت و معنی­داری وجود دارد (001/0 P). یافته ­ها حاکی از برازش مناسب الگوی پیشنهادی با داده ­هاست. نتایج حاصل از تحلیل مسیر نشان داد که 78 درصد از واریانس اهداف پیشرفت و 67 درصد از واریانس خودپداره تحصیلی توسط خودپنداره تحصیلی، نظم جویی هیجانی، تمایزیافتگی و اهداف پیشرفت تبیین می­ شود.
نتیجه ‌گیری: نتایج پژوهش حاضر نشان داد که در مجموع تمایزیافتگی، نظم­ جویی هیجانی می ­تواند پیش ­بین مناسبی برای خودپنداره تحصیلی از طریق اهداف پیشرفت باشند و با استفاده از راه ­های افزایش نمرات اهداف پیشرفت می ­توان خودپنداره تحصیلی را افزایش داد.
متن کامل [PDF 1373 kb]   (273 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1403/3/22 | پذیرش: 1403/5/25 | انتشار: 1404/1/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)