Valeh M, Shokri O, Asadzadeh H. (2021). Effectiveness of mental empowerment training program on increasing teachers’ psychological capital and job-related affective well-being.
Journal of Psychological Science.
20(100), 579-596.
URL:
http://psychologicalscience.ir/article-1-843-fa.html
استادیار ،گروه روان شناسی بکاربسته، دانشگاه شهید بهشتی تهران، ایران (نویسنده مسئول) ، oshokri@yahoo.com
چکیده: (2606 مشاهده)
زمینه: نتایج مطالعات اخیر بر روند فزآینده تمایل معلمان به کنارهگیری زود هنگام از حرفه خود و یا توجه کمتر به حفظ سبک زندگی شغلی سالم اشاره دارد، این امر ضرورت توسعه مداخلات روانی - آموزشی با هدف تقویت سرمایه روانشناختی در معلمان را پررنگ می سازد. هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی برنامه آموزشی توانمندسازی روانی بر افزایش سرمایه روانشناختی و بهزیستی عاطفی مرتبط با شغل گروهی از معلمان زن انجام شد. روش: این پژوهش از نوع شبهآزمایشی با طرح پیشآزمون - پسآزمون با گروه گواه غیرمعادل و دوره پیگیری دو ماهه بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی معلمان زن مقطع متوسطه اول و دومِ منطقه 4 آموزش و پرورش شهر تهران در نیمسال اول سال تحصیلی 99-98 بودند. از این میان،60 معلم زن در 2 گروه آزمایش (30 نفر) و گواه (30 نفر) که با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شده بودند، قبل و بعد از آموزش به پرسشنامه سرمایه روانشناختی (لوتانز، آولیو، آوی و نورمن، 2007) و مقیاس بهزیستی عاطفی مرتبط با شغل (وتکاتویک، فاکس، اسپکتور وکیلووای، 2000) پاسخ دادند. بسته آموزش توانمندسازی روانی معلمان (بوام و همکاران، 2018) در 10 جلسه و هر جلسه 2 ساعت، به شیوه گروهی برای گروه آزمایش اجرا شد و برای تحلیل دادهها از روش آماری تحلیل واریانس مختلط ساده استفاده گردید.. یافتهها: نتایج نشان داد که در کوتاهمدت و بلندمدت، بسته آموزشی توانمندسازی روانی معلم در افزایش سرمایه روانشناختی، بُعد مثبت بهزیستی عاطفی مرتبط با شغل و در مقابل کاهش هیجانات منفی معلم، وجه منفی بهزیستی عاطفی مرتبط با شغل به طور تجربی، اثرگذار بود (0/001P<). نتیجهگیری: در مجموع، نتایج مطالعه حاضر نشان داد که تحقق دغدغه توانمندسازی روانی معلمان و تأمین پیشنیاز های لازم جهت تحول و بالندگی حرفهای در آنها بر ارتقای سرمایه روانی معلمان، تقویت منابع مقابلهای و بهبود پرطاقتی روانی در آنها مبتنی است.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1399/4/10 | پذیرش: 1400/4/10 | انتشار: 1400/3/9
بازنشر اطلاعات |
 |
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است. |