دوره 20، شماره 98 - ( بهار1400(اردیبهشت)، 1400 )                   جلد 20 شماره 98 صفحات 208-199 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


کارشناسی ارشد روان‌شناسی بالینی کودک و نوجوان، گروه روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران ، abdolrahimpour_r@yahoo.com
چکیده:   (1467 مشاهده)
زمینه: مطالعات زیادی به نقص همدلی در کودکان مبتلا به اختلال کمبود توجه / فزون ­کنشی اشاره کرده­ اند، اما مسأله اصلی این است که آیا بین ابعاد همدلی کودکان مبتلا به اختلال کندگامی شناختی (که از نظر مشکلات توجه با اختلال کمبود توجه / فزون­ کنشی شباهت­ هایی دارد به همین دلیل افراد مبتلا به اشتباه برچسب کمبود توجه / فزون­ کنشی می ­خورند) با کودکان مبتلا به اختلال کمبود توجه / فزون ­کنشی تفاوت وجود دارد؟ هدف: مقایسه ابعاد همدلی درکودکان مبتلا به کمبود توجه / فزون ­کنشی و کودکان مبتلا به کندگامی شناختی بود. روش: پژوهش توصیفی از نوع علی – مقایسه ­ای بود. جامعه آماری شامل کودکان پسر دوره ابتدایی (7 تا 12 ساله) شهر تبریز در سال تحصیلی 98-99 بود، که تعداد 100 پسر (50 نفر مبتلا به کمبود توجه / فزون­ کنشی و 50 نفر مبتلا به کندگامی شناختی) به شیوه نمونه ­گیری خوشه ­ای چند مرحله ­ای و با استفاده از مقیاس درجه‌بندی SNAP-IV (سوانسون، نولان و پلهام، 1980) و مقیاس SCT (پنی، واچبوچ، کلین، کورکوم و اسکیس، 2009) به عنوان نمونه انتخاب شدند. به‌ منظور سنجش همدلی از مقیاس همدلی شناختی و عاطفی کودکان (دادس و همکاران، 2008) استفاده گردید. نتایج با روش تحلیل واریانس چند متغیره در نرم­افزار SPSS20 تحلیل شد. یافته ­ها: نتایج نشان داد، بین کودکان مبتلا به کمبود توجه / فزون­ کنشی و کندگامی شناختی از نظر همدلی تفاوت معناداری وجود دارد (15/10 F= ، 0/05 >(p. نتیجه­ گیری: می­توان نتیجه گرفت که کودکان مبتلا به کندگامی شناختی در همدلی شناختی و عاطفی نسبت به کودکان مبتلا به کمبود توجه / فزون­ کنشی عملکرد ضعیف‌تری دارند.
متن کامل [PDF 627 kb]   (1208 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/8/24 | پذیرش: 1400/2/10 | انتشار: 1400/1/2

بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.