پیام خود را بنویسید
دوره 20، شماره 106 - ( زمستان 1400(دی)، 1400 )                   جلد 20 شماره 106 صفحات 1731-1717 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sharifi Nia M, Asadzadeh H, Dortaj F, Sadipour E. (2021). The effectiveness of moral action training based on the blasi’s theory on responsibility and civic-educational behavior in students. Journal of Psychological Science. 20(106), 1717-1731. doi:10.52547/JPS.20.106.1717
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-1036-fa.html
شریفی نیا محمد، اسدزاده حسن، درتاج فریبرز، سعدی پور اسماعیل. اثربخشی آموزش عمل اخلاقی مبتنی بر نظریه بلازی بر مسؤلیت پذیری و رفتار مدنی - تحصیلی دانشجویان مجله علوم روانشناختی 1400; 20 (106) :1731-1717 10.52547/JPS.20.106.1717

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-1036-fa.html


دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی تهران، تهران، ایران ، Mohammadsharifinia1963@gmail.com
چکیده:   (1109 مشاهده)
 زمینه: مسؤلیت ­پذیر بودن و رعایت رفتار مدنی - تحصیلی در ارتقاء جایگاه سازمانی نظام­ های آموزشی نقش تعیین­ کننده­ای دارد. علی­رغم اهمیت این مسأله، ضعف­ های متعددی در این زمینه مشاهده می­شود. بنابراین تربیت دانشجویانی متعهد، اخلاقی و دارای رفتار ایثارگرانه ضرورت پیدا می­کند.
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش عمل اخلاقی مبتنی بر نظریه بلازی بر مسؤلیت ­پذیری و رفتار مدنی - تحصیلی در دانشجویان انجام شد.
روش: روش این پژوهش شبه ­آزمایشی و با طرح پیش­آزمون - پس­آزمون با گروه گواه و با پیگیری یک ماهه بود. جامعه آماری پژوهش شامل 12008 دانشجوی دانشگاه جامعه المصطفی شهر قم در سال تحصیلی 99-1398 بود. برای نمونه­ گیری، تعداد 30 نفر دانشجوی در دسترس مشخص و سپس به صورت تصادفی در 2 گروه­ (15 نفر در گروه آزمایش و 15 نفر در گروه گواه) جای دهی شدند. بسته آموزشی عمل اخلاقی مبتنی بر نظریه بلازی (1993) برای گروه آزمایش اجرا شد. زمان این برنامه آموزشی 13 جلسه 90 دقیقه ­ای و زمان آموزش نیز 5 هفته به صورت گروهی بود. برای جمع ­آوری داده­ ها از پرسشنامه­ های مسؤلیت ­پذیری کالیفرنیا گاف، مک ­گوسکی و مهل (1952) و رفتار مدنی - تحصیلی گل­پرور (1389) استفاده شد. داده ­ها از طریق آزمون ­­های آماری توصیفی و تحلیل واریانس با اندازه ­گیری مکرر و آزمون تعقیبی بنفرونی و بوسیله نرم­افزار  SPSS24 تجزیه و تحلیل شد.
یافته­ ها: نتایج نشان داد برای هر دو متغیر مسؤلیت ­پذیری و رفتار مدنی - تحصیلی، اثر گروه، اثر زمان و اثر متقابل گروه × زمان معنادار بود (0/001). از طرفی نتایج آزمون تعقیبی بنفرونی حاکی از پایداری تأثیر مداخله آموزشی در مرحله پیگیری بود (0/001 ).
نتیجه‌گیری: با توجه به یافته­ های پژوهش می­ توان نتیجه گرفت که چنانچه دانشجویان در معرض آموزش عمل اخلاقی مبتنی بر نظریه بلازی قرار گیرند، میزان مسؤلیت­ پذیری و رفتار مدنی - تحصیلی در آنان افزایش می ­یابد.
متن کامل [PDF 903 kb]   (696 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/8/30 | پذیرش: 1400/9/10 | انتشار: 1400/9/26

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)