پیام خود را بنویسید
دوره 21، شماره 112 - ( تابستان 1401(تیر)، 1401 )                   جلد 21 شماره 112 صفحات 845-835 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nateghian A, Bagherzadeh Golmakani Z, Nejat H, samari A A. (2022). Academic procrastination modeling based on social self-efficacy and perfectionism: The mediating role of achievement emotions. Journal of Psychological Science. 21(112), 835-845. doi:10.52547/JPS.21.112.835
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-1062-fa.html
ناطقیان علی، باقرزاده گلمکانی زهرا، نجات حمید، ثمری علی اکبر. تدوین مدل پیش‌بینی اهمال‌کاری تحصیلی براساس خودکارآمدی اجتماعی و کمال‌گرایی: نقش واسطه‌ای هیجانات پیشرفت مجله علوم روانشناختی 1401; 21 (112) :845-835 10.52547/JPS.21.112.835

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-1062-fa.html


استادیار، گروه روانشناسی، واحد نیشابور، دانشگاه آزاد اسلامی، نیشابور، ایران ، z.golmakani@gmail.com
چکیده:   (2034 مشاهده)
زمینه: مطالعات متعددی نشان داده است که خودکارآمدی و کمال‌گرایی با اهمال‌کاری تحصیلی رابطه دارند؛ اما پژوهشی که به تدوین مدل پیش‌بینی اهمال‌کاری تحصیلی براساس خودکارآمدی اجتماعی و کمال‌گرایی: نقش واسطه‌ای هیجانات پیشرفت پرداخته باشد، مفعول مانده است.
هدف: هدف پژوهش حاضر تدوین مدل پیش‌بینی اهمال‌کاری تحصیلی براساس خودکارآمدی اجتماعی و کمال‌گرایی: نقش واسطه‌ای هیجانات پیشرفت بود.
روش: پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی و معادلات ساختاری بود. جامعه آماری تمامی دانش‌آموزان پسر پایه دوازدهم شهر مشهد در سال تحصیلی 98-1397 بود. از بین 1200 نفر، تعداد 290 نفر به روش نمونه­گیری خوشه ­ای چندمرحله­ ای انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه‌های اهمال ­کاری تحصیلی سولومون و راثبلوم (1984)، پرسشنامه هیجانات پیشرفت پکران و همکاران (2007)، سیاهه شناختارهای کمال‌گرایی کوبوری (2006) و پرسشنامه ابعاد خودکارآمدی موریس (2001) بود. داد‌ه‌ها با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر در SPSS-22 و AMOS -24 تجزیه‌وتحلیل شد.
یافته ­ها: نتایج نشان داد که رابطه منفی و معناداری بین خودکارآمدی اجتماعی، استانداردهای فردی و هیجانات پیشرفت مثبت با اهمال‌کاری تحصیلی وجود داشت. همچنین رابطه مثبتی بین نگرانی مفرط در مورد اشتباهات و هیجانات پیشرفت منفی با اهمال‌کاری تحصیلی وجود داشت (0/05 >P). نتایج تحلیل مسیر حاکی از برازش مناسب مدل بود که نگرانی مفرط درباره اشتباهات به صورت مستقیم و هم از طریق هیجانات پیشرفت (مثبت و منفی)؛ و خودکارآمدی اجتماعی فقط به صورت غیرمستقیم و از طریق هیجانات پیشرفت (مثبت و منفی) توانستند اهمال‌کاری تحصیلی را پیش‌بینی کنند (0/05 >P).
نتیجه‌گیری: خودکارآمدی اجتماعی و کمال‌گرایی در کنار سایر عوامل از جمله هیجانات پیشرفت؛ نقش مهمی در پیش‌بینی اهمال‌کاری تحصیلی دارند و لزوم توجه به این عوامل بر برنامه‌های کاهش اهمال‌کاری تحصیلی ضروری است.
متن کامل [PDF 1117 kb]   (897 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/9/10 | پذیرش: 1399/11/10 | انتشار: 1401/5/8

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)