دانشیار، گروه روانشناسی، دانشکده علومتربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران. ، morteza_omid@scu.ac.ir
چکیده: (2548 مشاهده)
زمینه: برنامه کاگمد برای توانبخشی حافظه فعال، پرکاربردترین برنامهی رایانه ای مدارس در جهان است. با توجه ادعای سازندگان به نقش جدید و مهم این برنامه در بهبود حافظه فعال، یادگیری و اختلالات یادگیری، پژوهش حاضر طراحی گردید تا اثربخشی این برنامه را در بهبود حافظه فعال در پژوهشهای انجام شده، با روش فراتحلیل مورد بررسی قرار دهد.
هدف: هدف از پژوهش حاضر ترکیب پژوهشهای انجام شده در قلمرو اثربخشی برنامه کاگمد بر حافظه فعال بود.
روش: در این پژوهش از فراتحلیل به عنوان ابزاری جهت تعیین، جمعآوری، ترکیب و خلاصه کردن یافتههای پژوهشی مرتبط با نقش برنامه کاگمد در حافظه فعال استفاده شد. برای دستیابی به هدف، ادبیات پژوهشی مربوط به رابطه این متغیرها، در مقالات انتشار یافته بین سالهای 2001 تا 2018 بررسی شد. 14 پژوهش بر اساس معیارهای پژوهش (روش آزمایشی، چاپ آنلاین، مقایسه گروه آزمایش و گواه، آمارههای توصیفی) وارد فراتحلیل شدند. نتایج بررسی سوگیری انتشار، نشان دهنده نبود سوگیری در پژوهش بود.
یافته ها: یافتهها نشان داد که میانگین اندازه اثر کلی پژوهشهای مورد بررسی برای مدل اثرات ثابت 0/441 (0/01 >P) و برای اثرات تصادفی 0/651 (0/01 >P) بود که هر دو معنیدار هستند و نشان از اثر بزرگ و معنادار برنامه کاگمد بر روی حافظه فعال بود.
نتیجهگیری: برنامه کاگمد بر اساس ترکیب نتایج پژوهشهای انجام شده، اثربخش است و برای حافظه فعال در جهت پیشگیری و درمان پیشنهاد میشود. استفاده از روش فراتحلیل در مطالعات بعدی با فواصل پنج تا ده ساله پیشنهاد میشود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1399/9/17 | پذیرش: 1400/12/10 | انتشار: 1400/11/27
بازنشر اطلاعات |
 |
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است. |