پیام خود را بنویسید
دوره 21، شماره 109 - ( بهار 1401(فروردین) 1401 )                   جلد 21 شماره 109 صفحات 186-163 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

malekzadeh S, hejazi E, kiamanesh A. (2022). The effect of an empowerment education package with self- determination approach on girl students math performance and gender beliefs (with low performance in this lesson). Journal of Psychological Science. 21(109), 163-186. doi:10.52547/JPS.21.109.163
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-1283-fa.html
ملک زاده شیما، حجازی الهه، کیامنش علی رضا. تأثیر بسته آموزشی توانمندسازی با رویکرد خودتعیین‌گری بر عملکرد و باورهای جنسیتی ریاضی دانش‌آموزان دختر (با عملکرد پایین در درس ریاضی) مجله علوم روانشناختی 1401; 21 (109) :186-163 10.52547/JPS.21.109.163

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-1283-fa.html


دانشیار، گروه روان‌شناسی و مشاوره، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران (نویسنده مسئول) ، ehejazi@ut.ac.ir
چکیده:   (1011 مشاهده)
زمینه: مطالعات متعددی نشان داده‌اند که باورهای جنسیتی ریاضی بر عملکرد ریاضی دختران اثر گذاشته و منجر به افت نمرات ریاضی و علاقه آنان به سودمندی ریاضی می‌شود. اما پیرامون بررسی تأثیر بسته آموزشی توانمندسازی با رویکرد خود‌تعیین‌گری بر عملکرد و باورهای نسیتی ریاضی دانش آموزان دختر شکاف تحقیقاتی وجود دارد.
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی بسته آموزشی توانمندسازی با رویکرد خودتعیین‌گری بر عملکرد و باورهای جنسیتی ریاضی دانش‌آموزان دختر با عملکرد پایین انجام گرفت.
روش: پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ روش گردآوری داده‌ها آزمایشی از نوع شبه­آزمایشی با طرح پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش تمامی دانش‌آموزان دختر پایه نهم (دارای عملکرد پایین در درس ریاضی) منطقه 6 آموزش و پرورش شهر تهران سال تحصیلی 98-99 بودند، 32 نفر به روش نمونه­ گیری هدفمند به عنوان نمونه انتخاب و به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه (16 نفر) جایگزین شدند. ابزار پژوهش حاضر پرسشنامه باورهای تحصیلی لدر و فورگز (2002) بود، برای گروه آزمایش، آموزش بسته توانمندسازی با رویکرد خودتعیین‌گری در 8 جلسه 60 دقیقه ­ای برگزار شد در حالی‌که گروه گواه هیچ‌ گونه مداخله‌ای را دریافت نکرد. برای آموزش توانمندسازی با رویکرد خودتعیین‌گری از بسته ملک‌زاده، حجازی وکیامنش (1400) استفاده شد. تحلیل داده ­ها با روش آماری تحلیل واریانس مختلط انجام گرفت.
یافته­ ها: یافته‌های آماری نشان دادکه استفاده از بسته آموزشی توانمندسازی با رویکرد خود‌تعیین‌گری در بهبود عملکرد و باورهای جنسیتی ریاضی دانش‌آموزان دختر با عملکرد پایین در این درس مؤثر بوده‌است (0/01>P).
نتیجه­ گیری: دانش‌آموزان دختر که در جلسات آموزشی توانمندسازی با رویکرد خودتعیین‌گری شرکت کردند در درس ریاضی، عملکرد بهتری نشان داده و باورهای جنسیتی ریاضی آن­ ها در این درس بهبود یافت، باتوجه به تأثیر بسته آموزشی توانمندسازی با رویکرد خودتعیین‌گری بر عملکرد و باورهای جنسیتی ریاضی دانش‌آموزان دختر، استفاده از این برنامه آموزشی برای بهبود عملکرد و باورهای جنسیتی ریاضی دانش‌آموزان در مدارس با گروه‌های مختلف و تعداد بیشتر پیشنهاد می‌شود.
متن کامل [PDF 1103 kb]   (365 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/3/10 | پذیرش: 1401/1/10 | انتشار: 1400/12/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)