دانشیار، گروه روانشناسی و مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران (نویسنده مسئول) ، ehejazi@ut.ac.ir
چکیده: (1182 مشاهده)
زمینه: مطالعات متعددی نشان دادهاند که باورهای جنسیتی ریاضی بر عملکرد ریاضی دختران اثر گذاشته و منجر به افت نمرات ریاضی و علاقه آنان به سودمندی ریاضی میشود. اما پیرامون بررسی تأثیر بسته آموزشی توانمندسازی با رویکرد خودتعیینگری بر عملکرد و باورهای نسیتی ریاضی دانش آموزان دختر شکاف تحقیقاتی وجود دارد.
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی بسته آموزشی توانمندسازی با رویکرد خودتعیینگری بر عملکرد و باورهای جنسیتی ریاضی دانشآموزان دختر با عملکرد پایین انجام گرفت.
روش: پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ روش گردآوری دادهها آزمایشی از نوع شبهآزمایشی با طرح پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش تمامی دانشآموزان دختر پایه نهم (دارای عملکرد پایین در درس ریاضی) منطقه 6 آموزش و پرورش شهر تهران سال تحصیلی 98-99 بودند، 32 نفر به روش نمونه گیری هدفمند به عنوان نمونه انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه (16 نفر) جایگزین شدند. ابزار پژوهش حاضر پرسشنامه باورهای تحصیلی لدر و فورگز (2002) بود، برای گروه آزمایش، آموزش بسته توانمندسازی با رویکرد خودتعیینگری در 8 جلسه 60 دقیقه ای برگزار شد در حالیکه گروه گواه هیچ گونه مداخلهای را دریافت نکرد. برای آموزش توانمندسازی با رویکرد خودتعیینگری از بسته ملکزاده، حجازی وکیامنش (1400) استفاده شد. تحلیل داده ها با روش آماری تحلیل واریانس مختلط انجام گرفت.
یافته ها: یافتههای آماری نشان دادکه استفاده از بسته آموزشی توانمندسازی با رویکرد خودتعیینگری در بهبود عملکرد و باورهای جنسیتی ریاضی دانشآموزان دختر با عملکرد پایین در این درس مؤثر بودهاست (0/01>P).
نتیجه گیری: دانشآموزان دختر که در جلسات آموزشی توانمندسازی با رویکرد خودتعیینگری شرکت کردند در درس ریاضی، عملکرد بهتری نشان داده و باورهای جنسیتی ریاضی آن ها در این درس بهبود یافت، باتوجه به تأثیر بسته آموزشی توانمندسازی با رویکرد خودتعیینگری بر عملکرد و باورهای جنسیتی ریاضی دانشآموزان دختر، استفاده از این برنامه آموزشی برای بهبود عملکرد و باورهای جنسیتی ریاضی دانشآموزان در مدارس با گروههای مختلف و تعداد بیشتر پیشنهاد میشود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1400/3/10 | پذیرش: 1401/1/10 | انتشار: 1400/12/10
بازنشر اطلاعات |
|
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است. |