دوره 17، شماره 67 - ( 7-1397 )                   جلد 17 شماره 67 صفحات 406-399 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشگاه لرستان ، sadeghi.m@lu.ac.ir
چکیده:   (3122 مشاهده)
زمینه: تحقیقات نشان می­ دهد تجربه هیجان­ها در محیط­های آموزشی بر خودکارآمدی و پیشرفت تحصیلی یادگیرندگان تأثیر می­ گذارد. مساله پژوهش این است آیا آموزش این راهبردها به یادگیرندگان اثربخش است؟ هدف: این پژوهش با هدف بررسی تاثیر آموزش راهبردهای پردازش هیجان ­مدار بر هیجان تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی دانش­ آموزان دختر دوره متوسطه شهر کرمان انجام شد. روش: این پژوهش از نوع شبه­ آزمایشی با طرح پیش­ آزمون، پس ­آزمون با گروه آزمایش و گروه کنترل است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش­ آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر کرمان بود که در سال تحصیلی 96-1395 مشغول به تحصیل بودند. حجم نمونه تعداد 30 دانش­ آموز دختر بود که به روش نمونه­ گیری تصادفی خوشه ­ای چند مرحله ­ای انتخاب شدند و با گمارش تصادفی به دو گروه آزمایش و گروه کنترل تقسیم شدند. هر دو گروه قبل و بعد از اجرای فرآیند آموزش به مقیاس ­های هیجان تحصیلی پکران (2006) و خودکارآمدی تحصیلی جینگ و مورگان (1997) پاسخ دادند. به گروه آزمایش 8 جلسه 90 دقیقه ­ای راهبردهای پردازش هیجان­ مدار آموزش داده شد و گروه کنترل در این مدت آموزشی دریافت نکردند. داده­ها با استفاده از روش­ های آماری نظیر میانگین، انحراف استاندارد و آزمون تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل شد. یافته ­ها: یافته ­ها نشان داد آموزش راهبردهای پردازش هیجان­ مدار بر هیجان تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی دانش­ آموزان دختر شهر کرمان در سطح معناداری 0/01< P  تأثیر دارد. نتیجه­ گیری: راهبردهای پردازش هیجانی و مخصوصاً راهبرد آگاه باعث کاهش احساسات منفی و افزایش احساسات مثبت و رفتار سازگارانه در دانش­ آموزان دختر با محیط آموزشی می­ شود.
متن کامل [PDF 766 kb]   (2002 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1398/4/15 | پذیرش: 1398/4/15 | انتشار: 1398/4/15

بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.