Chellemal Dezfooli Nejad E, momeni F, pedram M M, moradi A. (2021). Application of structural equation model in explaining the role of cognitive flexibility, emotional self-regulation and actively open-minded thinking on changing people's attitudes.
Journal of Psychological Science.
20(106), 1831-1847. doi:
10.52547/JPS.20.106.1831 URL:
http://psychologicalscience.ir/article-1-1348-fa.html
استادیار،گروه فیزیک، دانشکده فیزیک، دانشگاه خوارزمی، تهران،ایران(عضو هیات علمی وابسته موسسه آموزش عالی علوم شناختی، تهران،ایران) ، momeni@khu.ac.ir
چکیده: (1564 مشاهده)
زمینه: با توجه به روند رو به رشد شبکههای اجتماعی مطالعاتی درمورد تأثیر این شبکه ها بر روی نگرش، رفتار و سبک زندگی و... انجام شده است. ولی درارتباط با تأثیر شاخص های شناختی بر روی تغییر نگرش در شبکه های اجتماعی مطالعه انجام نشده است.
هدف: هدف از این مطالعه ارائه مدلی مفهومی برای بررسی تأثیر عوامل شناختی بر تغییر نگرش افراد در شبکههای اجتماعی است. در همین راستا سه عاملِ (1) انعطافپذیری شناختی، (2) خودنظم جویی هیجانی و (3) تفکر فعال روشنفکرانه به عنوان عوامل شاخصِ تأثیرگذار در تغییر نگرش در نظر گرفته شده است.
روش: روش تحقیق حاضر به لحاظ ماهیت و شیوه اجرا توصیفی و پیمایشی است. جامعه آماری شامل تمام کاربران شبکههای اجتماعی است. نمونه آماری شامل 384 نفر مرد و زن است که بصورت در دسترس انتخاب شدند. برای بررسی میزان تأثیر هر یک از این عوامل سهگانهی انعطافپذیری شناختی، خودنظم جویی هیجان، و تفکر فعال روشنفکرانه، به ترتیب، از مقیاس انعطافپذیری شناختیِ مارتین و روبین (مارتین و روبین، 1995)، پرسشنامه خودنظمجویی هیجان (هافمن و کاشدان، 2010)، و پرسشنامه تفکر فعال روشنفکرانه (استانویچ ووست 2007) و برای بررسی نگرش افراد از پرسشنامههای محقق ساخته که روایی محتوایی با نظر خبرگان و پایایی آنها توسط روش های آماری تأییدگردید؛ استفاده شده است. پس از تأیید نرمال بودن دادهها از مدلسازی معادلات ساختاری با نرمافزار lisrel استفاده شده است.
یافته ها: نتایج آزمون فرضیه ها با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری نشان داد که شاخصهای ذکر شده دارای مقدار t قابل قبول در سطح معنادار (0/05 p<) میباشند. بنابراین در تغییر نگرش افراد مؤثر هستند. همچنین نشان داده شد که خودنظم جویی هیجان بر تغییر نگرش در موضوع خشونت خانگی دارای بیشترین تأثیر (به میزان 0/9) است.
نتیجهگیری: این بدان معنی است که تواناییهای شناختی کاربران شبکه های اجتماعی در تغییر نگرش های آنها تأثیر مستقیم دارد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1400/5/4 | پذیرش: 1400/10/10 | انتشار: 1400/9/26
بازنشر اطلاعات |
|
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است. |