پیام خود را بنویسید
دوره 21، شماره 111 - ( بهار 1401(خرداد)، 1401 )                   جلد 21 شماره 111 صفحات 574-559 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

alimadadi Z, vala R, Nazem F. (2022). Gender representation in the secondary school english language book from the perspective of the components of an unequal and discriminatory view of women. Journal of Psychological Science. 21(111), 559-574. doi:10.52547/JPS.21.111.559
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-1366-fa.html
علیمددی زهرا، والا رضا، ناظم فتاح. بازنمایی جنسیتی در کتاب زبان انگلیسی دوره دوم متوسطه دبیرستان از منظر مؤلفه های نگاه نابرابر و تبعیض آمیز به زنان مجله علوم روانشناختی 1401; 21 (111) :574-559 10.52547/JPS.21.111.559

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-1366-fa.html


استادیار، گروه علوم تربیتی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران. ، arch_teaching@yahoo.com
چکیده:   (1108 مشاهده)

زمینه: کتاب ­های درسی منبع اصلی و رسمی انتقال ارزش  ­های جامعه به دانش­ آموزان بوده و نیروی بسیار قدرتمند در فرآیند شکل ­گیری نقش ­های جنسیتی کودکان و نوجوانان محسوب می ­شوند. در این مقاله باز نمایی جنسیتی و شناسایی ارتباط جنسیت در کتاب زبان انگلیسی دوره دوم متوسطه در ایران مد نظر می­باشد .
هدف: شناسایی مؤلفه ­های اساسی گفتمان جنسیتی در کتب ادبیات فارسی و زبان انگلیسی و علوم اجتماعی دوره دوم متوسطه دبیرستان.
روش: تحلیل محتوای کمی و کیفی به صورت ترکیبی می ­باشد. تحلیل محتوای کیفی متن دروس و تصاویر، انتخاب شده است که در این بخش کیفیت بازنمایی ­ها مورد بررسی قرار گرفته است. روش تحلیل محتوای کمی نیز برای مقایسه کمی تعداد تصاویر، اسامی و ضمایر مؤنث و مذکر مورد استفاده قرار می­ گیرد. جامعه آماری این تحقیق کل کتاب زبان انگلیسی دوره دوم متوسطه بوده است و با استفاده از میانگین و F و آزمون T نتایج تحقیق بررسی شده است.
یافته­ ها: یافته‌های حاصل از تجزیه و تحلیل کمی، دلالت بر وجود نابرابری و تبعیض جنسیتی در کلیه کتب دوره دوم متوسطه بررسی شده داشته‌اند. نتایج تحلیل محتوایی کتاب ها نیز حاکی از رویکردی سنتی و کلیشه‌ای و عدم تناسب و توازن به ویژه در ابراز احساسات عاطفی توجه به هر دو جنس بوده است.
نتیجه‌گیری: نادیده گرفتن واقعیت تربیتی دانش ­آموزان دختر و عدم بازتاب آن در کتاب ­های درسی چندان منطقی به نظر نمی ­رسد. همچنین برای اصلاح شرایط ابتدا باید زمینه ­ی فرهنگی فراهم آید این پژوهش نشان داد که باز تولید کلیشه­ های تبعیض ­آمیز جنسیتی به صورت پنهان و گاه آشکار در کتب آموزشی از طریق تصاویر و متون ادبی صورت می ­پذیرد.

متن کامل [PDF 1201 kb]   (521 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/5/16 | پذیرش: 1401/3/10 | انتشار: 1400/12/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)