پیام خود را بنویسید
دوره 16، شماره 63 - ( 9-1396 )                   جلد 16 شماره 63 صفحات 401-386 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zolfaghari H, Ershadimanesh S. (2017). The effectiveness of metacognitive strategies of SQP4R on metacognitive awareness in students. Journal of Psychological Science. 16(63), 386-401.
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-141-fa.html
ذوالفقاری حسین، ارشادی‌منش سودابه. اثربخشی آموزش راهبردهای فراشناختی (SQP4R) در دانش فراشناختی دانشجویان مجله علوم روانشناختی 1396; 16 (63) :401-386

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-141-fa.html


دانشگاه پیام نور ، Hossein.Zolfaghari59@Gmail.com
چکیده:   (2462 مشاهده)
پژوهش‌های زیادی در زمینه تأثیر مثبت آموزش راهبردهای فراشناختی بر افزایش درک مطلب دانش‌آموزان و دانشجویان صورت گرفته است. اما آیا آموزش راهبردهای فراشناختی بر روی دانش فراشناختی دانشجویان آموزش از راه دور مؤثر است. پژوهش حاضر، به‌منظور  بررسی اثربخشی آموزش راهبردهای فراشناختی SQP4R (1387) بر افزایش دانش فراشناختی دانشجویان دانشگاه پیام نور انجام گرفت. طرح تحقیق به‌کار رفته در این پژوهش طرح آزمایشی از نوع طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل بود. نمونۀ پژوهش شامل 30 نفر دانشجو (15 پسر و 15 دختر) از دانشگاه پیام نور شهرستان همدان بود که با روش نمونه‌گیری خوشه­ ای چندمرحله‌ای انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش عبارت بود از: پرسشنامه آگاهی فراشناختی از راهبردهای خواندن MARSI (مختاری و ریچارد، 2002) برای بررسی و تحلیل نتایج از تحلیل کواریانس استفاده شد. نتایج تحلیل کواریانس نشان‌دهندۀ اثربخشی مثبت و معنادار آموزش راهبردهای فراشناختی در افزایش دانش فراشناختی در دانشجویان گروه آزمایشی بود (0/05P<). بدین‌صورت که دانش فراشناختی آزمودنی­های گروه آزمایش در پس ­آزمون نسبت به پیش­ آزمون و گروه گواه نشان‌دهنده افزایش سطح دانش فراشناختی درتمام زمینه‌ها بود. این بدان معنا است که آموزش راهبردهای فراشناختی در افزایش دانش فراشناختی دانشجویان اثر مثبت دارد.
متن کامل [PDF 303 kb]   (1509 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1398/4/16 | پذیرش: 1398/4/16 | انتشار: 1398/4/16

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)