پیام خود را بنویسید
دوره 21، شماره 112 - ( تابستان 1401(تیر)، 1401 )                   جلد 21 شماره 112 صفحات 676-663 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

dehghan manshadi Z, neshat doost H T, talebi H, vostanis P. (2022). Describes the contextual factors in selecting the effective coping strategies by children exposed to the kermanshah earthquake in 2017. Journal of Psychological Science. 21(112), 663-676. doi:10.52547/JPS.21.112.663
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-1425-fa.html
دهقان منشادی زبیده، نشاط دوست حمیدطاهر، طالبی هوشنگ، وستانیس پانوس. توصیف بسترهای زمینه‌ساز سبک های مقابله‌ای مؤثر کودکان مواجه شده با ترومای زلزله کرمانشاه سال 1396 مجله علوم روانشناختی 1401; 21 (112) :676-663 10.52547/JPS.21.112.663

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-1425-fa.html


استاد روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران. ، h.neshat@edu.ui.ac.ir
چکیده:   (1017 مشاهده)
زمینه: تجربه تروما در دوران کودکی منجر به کاهش عملکردهای روانی-اجتماعی کودکان می شود که تا بزرگسالی نیز ادامه دار است. نحوه مقابله و واکنش‌های کودکان نقش مهمی در سازگاری با رویدادهای تروماتیک بازی می‌کند و می‌تواند منجر به آسیب‌های روان‌شناختی و یا رشد پس از رویداد شود. مطالعات پژوهشی پیشین، به‌صورت کمی و پراکنده، برخی از عوامل اثرگذار بر سبک‌های مقابله‌ای را نشان داده‌اند اما تاکنون پژوهش متمرکز و عمیق در این حیطه بخصوص بر روی کودکان ایرانی انجام‌نشده است.
هدف: پژوهش حاضر به دنبال شناخت و توصیف بسترهای زمینه‌ای سبک‌های مقابله‌ای مؤثر کودکان مواجهه شده با زلزله کرمانشاه در سال 1396 بود.
روش:  این پژوهش از نوع کیفی و روش تحلیل محتوای عرفی بود. 23 دختر سنین 10 تا 12 سال با استفاده از نمونه‌گیری هدفمند انتخاب و مصاحبه نیمه ساختاریافته اجرا شد. داده‌ها با استفاده از روش 5 مرحله‌ای گرانهایم و لاندمن (2004) مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفتند.
یافته ­ها: نتایج 4 مقوله اصلی و 14 مقوله فرعی به‌عنوان بسترهای زمینه‌ساز اتخاذ سبک‌های مقابله‌ای نشان داد که عبارت‌اند از: تأثیرپذیری (تجارب قبلی زندگی، الگوبرداری)، مهارت‌های فردی (مسئولیت‌پذیری در برابر دیگران «تعهد بیرونی» و در برابر خود «تعهد درونی»، مدیریت زمان، کنترل هیجانات، تحمل شکست و شفقت با اطرافیان)، روابط اعضای خانواده با کودک (صمیمیت با اعضای خانواده، حمایتگری اعضای خانواده و نحوه برخورد والدین) و مهارت‌های اجتماعی (اعتماد به همسالان، ارزش‌گذاری به روابط و میزان توانمندی در دوست‌یابی و حفظ آن).
نتیجه‌گیری: یافته‌‌ها حاکی از تأثیر عوامل درون فردی و بین فردی در روند انتخاب روش‌‌های مختلف کودکان در مواجهه با ترومای زلزله است.
متن کامل [PDF 773 kb]   (290 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/7/3 | پذیرش: 1401/4/10 | انتشار: 1401/5/8

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)