پیام خود را بنویسید
دوره 21، شماره 111 - ( بهار 1401(خرداد)، 1401 )                   جلد 21 شماره 111 صفحات 542-525 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghezelseflo M, nejatifar S, aghaziarati A. (2022). The efficacy of unified transdiagnostic treatment on distress tolerance and emotion regulation of students with internalized behavioral problems. Journal of Psychological Science. 21(111), 525-542. doi:10.52547/JPS.21.111.525
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-1448-fa.html
قزلسفلو مهدی، نجاتی فر سارا، آقازیارتی علی. اثربخشی درمان فراتشخیصی یکپارچه بر تحمل پریشانی و تنظیم هیجان دانش آموزان با مشکلات رفتاری درونی شده مجله علوم روانشناختی 1401; 21 (111) :542-525 10.52547/JPS.21.111.525

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-1448-fa.html


دانشجوی دکترا دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران ، sara.njt1373@gmail.com
چکیده:   (1506 مشاهده)
زمینه: پژوهش ­ها نشان می­دهند دانش ­آموزان با مشکلات رفتاری درونی ­شده از کنش ­هایی مانند عدم تحمل پریشانی و نارسایی در تنظیم هیجان رنج می­برند، همچنین پژوهش­ های پیشین نشان داده­ اند درمان فرا­ تشخیصی یکپارچه بر متغیر­ های مختلفی تأثیر دارد. بنابراین با توجه به پیشینه پژوهش، در زمینه اثربخشی درمان فرا­ ­تشخیصی یکپارچه بر تحمل پریشانی و تنظیم هیجان دانش­ آموزان با مشکلات رفتاری درونی شده شکاف تحقیقاتی وجود داشت.
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی درمان فرا ­تشخیصی یکپارچه بر تحمل پریشانی و تنظیم هیجان دانش ­آموزان با مشکلات رفتاری درونی ­شده بود.
روش: روش پژوهش حاضر شبه­ آزمایشی با طرح پیش­ آزمون و پس­ آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل دانش ­آموزان دختر متوسطه اول دارای اختلالات رفتاری درونی­ شده در مدارس تهران در سال 1399-1398 بود که 30 دانش­ آموز دارای مشکلات رفتاری درونی شده با روش نمونه­ گیری غیر ­تصادفی هدفمند انتخاب شدند و در گروه­های آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) جایگزین شدند. گروه آزمایش مداخله درمان فرا­ تشخیصی یکپارچه (بارلو و همکاران، 2017) را طی سه ماه در 10 جلسه 90 دقیقه ­ای دریافت کرد. برای جمع ­آوری داده­ها از پرسشنامه خودسنجی نوجوانان (آخنباخ و ریسکولا، 2003)، پرسشنامه تحمل پریشانی (سیمونز و گاهر، 2005) و پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان (گارنفسکی، کرایج و اسپینهاون، 2001) استفاده شد. داده­ ها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیره تجزیه و تحلیل شد.
یافته­ ها: نتایج نشان داد که درمان فرا­ تشخیصی یکپارچه در افزایش تحمل پریشانی و بهبود تنظیم هیجان دانش­ آموزان تأثیر داشته است (0/01 =P). همچنین نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که میزان تأثیر درمان فرا­ تشخیصی یکپارچه بر تحمل پریشانی (106/23 =F )، ملامت خویش (17/84  =F)، ملامت دیگران (37/22 =F)، نشخوارگری (36/12 =F)، فاجعه انگاری (38/67 =F)، پذیرش (18/67 =F)، تمرکز مجدد بر برنامه ریزی (21/06 =F)، تمرکز مجدد مثبت (35/26 =F)، ارزیابی مجدد مثبت (29/69 =F) و دیدگاه­ پذیری (33/59 =F) معنادار بوده است (0/01 =P).
نتیجه‌گیری: بر اساس یافته ­های حاصل از این پژوهش می ­توان گفت درمان فرا­ تشخیصی یکپارچه با استفاده از آموزش آگاهی هیجانی، یادگیری مشاهده تجارب هیجانی، بازشناسی هیجان ­ها، شناسایی الگو ­های اجتناب از هیجان و ارزیابی مجدد شناختی منجر به افزایش تحمل پریشانی و بهبود تنظیم هیجان در دانش ­آموزان با مشکلات رفتاری درونی ­شده می ­شود.
متن کامل [PDF 910 kb]   (900 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/7/24 | پذیرش: 1401/4/10 | انتشار: 1400/12/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)