پیام خود را بنویسید
دوره 20، شماره 108 - ( زمستان 1400(اسفند)، 1400 )                   جلد 20 شماره 108 صفحات 2224-2211 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

pourmousabzanjany H, mohammadyfar M, talehpasand S, rezaei A. Structural relationships of metacognitive and motivational beliefs with students' procrastination based on the mediating role of learning strategies. علوم روانشناختی. 2022; 20 (108) :2211-2224
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-1449-fa.html
پورموسی بزنجانی حسین، محمدی فر محمدعلی، طالع پسند سیاوش، رضایی علی محمد. روابط ساختاری باورهای فراشناختی و انگیزشی با اهمال‌کاری دانشجویان براساس نقش واسطه‌ای راهبردهای یادگیری. فصلنامه علمی پژوهشی علوم روانشناختی. 1400; 20 (108) :2224-2211

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-1449-fa.html


دانشیار، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران.
چکیده:   (371 مشاهده)
زمینه: براساس نظریه شناختی - رفتاری؛ مشخص شده است که ساختارهای شناختی مانند باورهای زیربنایی بر مؤلفه‏ های پردازش اطلاعات، رمزگردانی و فرآیندهای شناختی دیگر تأثیر می‏گذارد. ازاین ­رو، اهمالکاری تحصیلی رفتاری است که میتواند به دنبال باورها و ساختارهای شناختی مانند باورهای فراشناختی و باورهای انگیزشی ایجاد شود و همچنین میتواند تحتتأثیر فرآیندهای شناختی مانند راهبردهای یادگیری قرار گیرد.
هدف: به بررسی روابط ساختاری باورهای فراشناختی و انگیزشی با اهمال‏ کاری دانشجویان براساس نقش واسطه ‏ای راهبردهای یادگیری پرداخته شد.
روش: برای رسیدن به این هدف از روش همبستگی در قالب مدل ‏یابی معادلات ساختاری استفاده شد. از بین جامعه‏آماری دانشجویان دوره کارشناسی دانشگاه‏های کرمان (27670 نفر جامعه آماری کل) 400 نفر دانشجو جهت پاسخ‏گویی به مقیاس‏های باورهای فراشناختی نسبت به اهمال‏کاری فرینی و همکاران (2009)، باورهای انگیزشی پنتریچ و دی‏گروت (1990)، راهبردهای یادگیری وین اشتاین و پالمر (2002) و اهمال‏کاری تحصیلی مک‏کلوسکی (2012) به روش نمونه ‏گیری خوشه‎ ای چندمرحله ‏ای تصادفی انتخاب شدند. همچنین، داده ‏ها از طریق روش مدل معادلات ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.
یافته­ ها: باورهای فراشناختی هم به صورت مستقیم (0/0001 =, p 0/57 =β) و هم به غیرمستقیم (0/009=, p 0/17 =β) از طریق راهبردهای یادگیری بر اهمال‏کاری تحصیلی اثر مثبت و معنادار دارد. همچنین، مشخص شد که باورهای انگیزشی صرفاً به صورت غیرمستقیم (0/01 =, p 0/41- =β) از طریق راهبردهای یادگیری بر اهمال ‏کاری تحصیلی اثر منفی و معنادار دارد.
نتیجه‌گیری: براساس نظریه شناختی - رفتاری می‎توان مطرح کرد که باورهای فراشناختی و باورهای انگیزشی به عنوان باورهای زیربنایی بر پردازش اطلاعات به عنوان فرآیندهای شناختی اثر می‏گذارد و زمینه را برای پیامدهای رفتاری مختلف فراهم می‏کند. به عبارت دیگر، رفتارهای ناکارآمد بر طبق نظریه شناختی - رفتاری از طریق باورها و افکار ناکارآمد و پردازش اطلاعات معیوب ایجاد می‏شود.
متن کامل [PDF 1090 kb]   (171 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/7/26 | پذیرش: 1401/4/10 | انتشار: 1400/11/27

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم روانشناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 CC BY-NC 4.0 | Journal of psychologicalscience

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)