دوره 20، شماره 108 - ( زمستان 1400 (اسفند)، 1400 )                   جلد 20 شماره 108 صفحات 2224-2211 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


دانشیار، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران. ، ali.mohamadyfar@yahoo.com
چکیده:   (1214 مشاهده)
زمینه: براساس نظریه شناختی - رفتاری؛ مشخص شده است که ساختارهای شناختی مانند باورهای زیربنایی بر مؤلفه‏ های پردازش اطلاعات، رمزگردانی و فرآیندهای شناختی دیگر تأثیر می‏گذارد. ازاین ­رو، اهمالکاری تحصیلی رفتاری است که میتواند به دنبال باورها و ساختارهای شناختی مانند باورهای فراشناختی و باورهای انگیزشی ایجاد شود و همچنین میتواند تحتتأثیر فرآیندهای شناختی مانند راهبردهای یادگیری قرار گیرد.
هدف: به بررسی روابط ساختاری باورهای فراشناختی و انگیزشی با اهمال‏ کاری دانشجویان براساس نقش واسطه ‏ای راهبردهای یادگیری پرداخته شد.
روش: برای رسیدن به این هدف از روش همبستگی در قالب مدل ‏یابی معادلات ساختاری استفاده شد. از بین جامعه‏آماری دانشجویان دوره کارشناسی دانشگاه‏های کرمان (27670 نفر جامعه آماری کل) 400 نفر دانشجو جهت پاسخ‏گویی به مقیاس‏های باورهای فراشناختی نسبت به اهمال‏کاری فرینی و همکاران (2009)، باورهای انگیزشی پنتریچ و دی‏گروت (1990)، راهبردهای یادگیری وین اشتاین و پالمر (2002) و اهمال‏کاری تحصیلی مک‏کلوسکی (2012) به روش نمونه ‏گیری خوشه‎ ای چندمرحله ‏ای تصادفی انتخاب شدند. همچنین، داده ‏ها از طریق روش مدل معادلات ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.
یافته­ ها: باورهای فراشناختی هم به صورت مستقیم (0/0001 =, p 0/57 =β) و هم به غیرمستقیم (0/009=, p 0/17 =β) از طریق راهبردهای یادگیری بر اهمال‏کاری تحصیلی اثر مثبت و معنادار دارد. همچنین، مشخص شد که باورهای انگیزشی صرفاً به صورت غیرمستقیم (0/01 =, p 0/41- =β) از طریق راهبردهای یادگیری بر اهمال ‏کاری تحصیلی اثر منفی و معنادار دارد.
نتیجه‌گیری: براساس نظریه شناختی - رفتاری می‎توان مطرح کرد که باورهای فراشناختی و باورهای انگیزشی به عنوان باورهای زیربنایی بر پردازش اطلاعات به عنوان فرآیندهای شناختی اثر می‏گذارد و زمینه را برای پیامدهای رفتاری مختلف فراهم می‏کند. به عبارت دیگر، رفتارهای ناکارآمد بر طبق نظریه شناختی - رفتاری از طریق باورها و افکار ناکارآمد و پردازش اطلاعات معیوب ایجاد می‏شود.
متن کامل [PDF 1090 kb]   (542 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/7/26 | پذیرش: 1401/4/10 | انتشار: 1400/11/27

بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.