دوره 16، شماره 62 - ( 6-1396 )                   جلد 16 شماره 62 صفحات 282-265 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود
چکیده:   (2507 مشاهده)
تحقیقات نشان می­ دهد روانشناسان اجتماعی روش ­های روایتی را برای آزمون فرضیه­ های مربوط به پویایی روابط نزدیک و صمیمی و محبت ­آمیز در روابط زوجین به منظور بهبود کارکردهای خانوادگی و ارتقاء صمیمیت به کار برده ­اند. مسأله پژوهش پیش رو این است که روی­ آورد روایت درمانگری گروهی چه تأثیری در صمیمیت زوجین دارد. هدف از پژوهش  بررسی اثربخشی آموزش مبتنی بر روی­ آورد روایت­ درمانگری گروهی در صمیمیت زوجین در قالب طرح نیمه تجربی از نوع پیش ­آزمون- پس ­آزمون با گروه گواه است که نمونه مورد نظر شامل 16 زوج دانشجو به‌صورت داوطلبانه از دانشجویان متأهل دانشگاه آزاد شاهرود انتخاب و جایگزینی تصادفی (8 زوج گروه آزمایش و 8 زوج گروه کنترل) شدند. گروه آزمایش در 9 جلسه روایت درمانگری گروهی (اقتباس از برنامۀ درمان مایکل وایت و دیوید اپستون، 1990) شرکت کردند، در حالی که گروه گواه تحت هیچ مداخله ­ای قرار نگرفت. زوج­ های دو گروه در دو مرحله پیش ­آزمون و پس ­آزمون پرسشنامه نیازهای صمیمیت باگاروزی (2001) را تکمیل کردند. نتایج حاصل از آزمون تحلیل کواریانس چند متغیره نشان داد که روایت درمانگری گروهی تمام خرده‌مقیاس­ های صمیمیت زوجین در گروه آزمایش را به‌طور معناداری افزایش داده است (0/01>P (. به معنای دیگر آموزش روایت درمانگری گروهی سبب بهبود ارتباط و افزایش صمیمیت در زوجین شد.
متن کامل [PDF 1312 kb]   (1394 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1398/4/16 | پذیرش: 1398/4/16 | انتشار: 1398/4/16

بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.