دوره 21، شماره 115 - ( پاییز (مهر)، 1401 )                   جلد 21 شماره 115 صفحات 1314-1301 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


دانشجوی دکتری روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه عالمه طباطبایی، تهران، ایران. ، hashemi.st259@yahoo.com
چکیده:   (2790 مشاهده)
 زمینه: اضطراب اجتماعی اختلالی با شیوع متوسط و دارای تأثیرات اجتماعی گسترده بر افراد است. پژوهش­ ها نشان می­ دهد، روش­ های زیرمجموعه درمان­ های بازسازی شناختی مانند درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (اکت) می ­توانند به افراد مبتلا اضطراب اجتماعی کمک کنند. براساس مطالعات، این موضوع را هدف قرار داده ­اند بسیار محدوداند.
هدف: این پژوهش، با هدف بررسی اثربخشی درمان گروهی مبتنی بر پذیرش و تعهد بر اضطراب اجتماعی و روانی گفتار افراد نوجوان دارای لکنت، انجام شد.
روش: این پژوهش، یک تحقیق شبه آزمایشی بود که به صورت پیش ­آزمون، پس ­آزمون و پیگیری طراحی و با یک گروه گواه انجام شد. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل تمامی افراد نوجوان 13 تا 17 ساله دارای لکنت مراجعه ­کننده به مراکز گفتاردرمانی در سال 1400 بود. حجم نمونه 20 نفر بود که به شیوه هدفمند انتخاب و به شیوه تصادفی در دو گروه آزمون و گواه گمارش شدند. ابزار پژوهش، مقیاس فارسی تعیین شدت لکنت (رایلی، 2009) و پرسشنامه اضطراب اجتماعی ولز (1994) بودند. علاوه براین، جهت تحلیل داده ­ها از تحلیل کوواریانس استفاده شد.
یافته­ ها: نتایج حاصل از پژوهش نشان داد درمان گروهی مبتنی بر پذیرش و تعهد تغییرات معناداری در گروه آزمایش و گواه در متغیرهای اضطراب اجتماعی و شدت لکنت ایجاد کرده است (سطح معناداری 0/05).
نتیجه‌گیری: براساس یافته ­های این پژوهش، می­ توان نتیجه گرفت که برنامه طراحی شده مبتنی بر پذیرش و تعهد، موجب کاهش شدت لکنت و کاهش اضطراب اجتماعی افراد نوجوان دارای لکنت می­ شود. ازاین ­رو، استفاده از درمان ذکر شده توسط متخصصان کودک و نوجوان در نوجوانان دارای لکنت زبان به شدت توصیه می ­شود.
متن کامل [PDF 1050 kb]   (1808 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/12/13 | پذیرش: 1401/7/10 | انتشار: 1401/7/4

بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.