دوره 15، شماره 60 - ( 12-1395 )                   جلد 15 شماره 60 صفحات 517-504 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشگاه شهید بهشتی ، v_nejati@sbu.ac.ir
چکیده:   (2625 مشاهده)
اختلال کمبود ­توجه/ فزون‌کنشی، اختلالی عصب-تحولی است. نقص کارکردهای اجرایی خصیصه فراگیر این اختلال محسوب می­ شود. هدف از مطالعه حاضر بررسی اثربخشی توانبخشی شناختی مبتنی بر حرکت بر بهبود حافظه­ جاری کودکان مبتلا به اختلال کمبود ­توجّه/فزون‌کنشی می‌باشد. پژوهش حاضر از نوع شبه‌آزمایشی که در آن از طرح کارآزمایی بالینی تصادفی (پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه گواه) استفاده شده است. در این مطالعه30 کودک 7 تا 12 ساله مراجعه‌کننده به کلینیک­ های شهر تهران که توسط روانپزشک دارای تشخیص اختلال کمبود توجّه/ فزون‌کنشی بودند با استفاده از نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به‌صورت تصادفی به دو گروه آزمایش و گواه تقسیم شدند. حافظه جاری  با آزمون چند محرک پیشین ارزیابی شد. داده­های این پژوهش با آزمون آماری  tمستقل، تحلیل واریانس آمیخته و به‌کمک نرمافزار SPSS20مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج به‌دست آمده از پژوهش نشان دادند که در حافظه­ جاری (P<0.01) گروه درمان بعد از مداخله بهبود حاصل شد. به این صورت که در پیشآزمون تفاوت چندانی بین گروه گواه و آزمایش در حافظه­ جاری دیده نشد امّا در پس‌آزمون نمرات گروه آزمایش به‌طور معناداری از گروه گواه افزایش یافته بودند. نتایج حاصل از تحلیل آماری داده­ها نشان می ­دهد که با در نظر گرفتن گروه گواه و درمان توانبخشی شناختی مبتنی بر حرکت موجب تقویت حافظه جاری کودکان مبتلا به اختلال کمبود توجّه/ فزون­ کنشی شده است.
متن کامل [PDF 336 kb]   (1736 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1398/4/17 | پذیرش: 1398/4/17 | انتشار: 1398/4/17

بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.