دانشیار، گروه علوم تربیتی و روانشناسی، واحد آزادشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، آزادشهر، ایران. ، aabayani@yahoo.com
چکیده: (1035 مشاهده)
زمینه: با توجه به این که مطالعات نشان داده است که شایستگیهای مدیران در سازمانها باعث توسعه منابع انسانی میشود، اما پژوهشی که به صورت کامل به ابعاد و مؤلفههای شایستگیهای مدیران دورۀ ابتدایی پرداخته باشد، انجام نشده است.
هدف: هدف این پژوهش، طراحی الگوی ابعاد و مؤلفههای شایستگی مدیران مدارس دورۀ ابتدایی آموزش و پرورش از نظر معاونان و کارشناسان آموزش ابتدایی ادارات آموزش و پرورش و مدیران برتر مدارس ابتدایی بود.
روش: این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و به لحاظ روش، یک پژوهش آمیخته اکتشافی بود. در فاز کیفی، فرآیند گردآوری دادهها مشتمل بر 18 مصاحبۀ نیمه ساختاریافته با صاحبنظران بود. نمونه گیری به صورت هدفمند و تا اشباع دادهها ادامه یافت. در روش تحلیل محتوا تحلیل دادهها همزمان با جمعآوری آنها و به روش مفاهیم، زیر مقوله و مقوله اصلی انجام شد. در فاز کمی، جامعۀ آماری مدیران مدارس دورۀ ابتدایی استان بوشهر به تعداد 521 نفر بودند که بر اساس جدول کرجسی - مورگان تعداد 230 نفر به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. ابزار در بخش کمی یک پرسشنامه محقق ساخته بود. به منظور اعتباریابی الگوی شناسایی شده بخش کیفی از روش تحلیل عاملی تأییدی با استفاده از نرمافزار PLS استفاده شد.
یافتهها: الگوی ابعاد و مؤلفههای شایستگی مدیران مدارس دورۀ ابتدایی با چهار بعد: شایستگیهای فردی، شغلی، ارتباطی و دانشی و هشت مؤلفه: شخصی، اخلاقی، آموزشی، مدیریتی، رفتاری، اجتماعی، دانش عمومی و دانش حرفهای شناسایی شد. نتایج حاصل از تحلیل عاملی تأییدی نشان داد که تمامی بارهای عاملی بالاتر از 0/4 است و مدل در سطح اطمینان (95) درصد معنادار است و برازش مدل با مقدار 0/435 مورد تأیید قرار گرفت.
نتیجهگیری: یافتههای پژوهش نشان میدهد که هر کدام از ابعاد و مؤلفههای به دست آمده از این پژوهش میتواند مدیران مدارس ابتدایی را در راستای توسعۀ شایستگیهایشان یاری رساند تا به واسطۀ آن زمینۀ توسعۀ شایستگیهای معلمان و دانشآموزان مدارس دورۀ ابتدایی را که همانا زیربنای نظام آموزشی است، فراهم کنند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1401/3/29 | پذیرش: 1401/6/1 | انتشار: 1402/7/1
بازنشر اطلاعات |
 |
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است. |