پیام خود را بنویسید
دوره 22، شماره 127 - ( پاییز 1402(مهر)، 1402 )                   جلد 22 شماره 127 صفحات 1483-1467 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

khamari Z, bayani A A, Fakuri Haji Yar H, Saemi H. (2023). Modeling the dimensions and components of eligibility of primary school principals: A mixed study. Journal of Psychological Science. 22(127), 1467-1483. doi:10.52547/JPS.22.127.1467
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-1729-fa.html
خمری زهرا، بیانی علی اصغر، فکوری حاجی یار حسین، صاعمی حسن. طراحی الگوی ابعاد و مؤلفه‌های شایستگی مدیران مدارس دورۀ ابتدایی: یک مطالعۀ آمیخته مجله علوم روانشناختی 1402; 22 (127) :1483-1467 10.52547/JPS.22.127.1467

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-1729-fa.html


دانشیار، گروه علوم تربیتی و روانشناسی، واحد آزادشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، آزادشهر، ایران. ، aabayani@yahoo.com
چکیده:   (1035 مشاهده)
زمینه: با توجه به این که مطالعات نشان داده است که شایستگی‌های مدیران در سازمان‌ها باعث توسعه منابع انسانی می‌شود، اما پژوهشی که به صورت کامل به ابعاد و مؤلفه‌های شایستگی‌های مدیران دورۀ ابتدایی پرداخته باشد، انجام نشده است.
هدف: هدف این پژوهش، طراحی الگوی ابعاد و مؤلفه‌های شایستگی مدیران مدارس دورۀ ابتدایی آموزش و پرورش از نظر معاونان و کارشناسان آموزش ابتدایی ادارات آموزش و پرورش و مدیران برتر مدارس ابتدایی بود.
روش: این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و به لحاظ روش، یک پژوهش آمیخته اکتشافی بود. در فاز کیفی، فرآیند گردآوری داده‌ها مشتمل بر 18 مصاحبۀ نیمه ساختاریافته با صاحبنظران بود. نمونه گیری به صورت هدفمند و تا اشباع داده­ها ادامه یافت. در روش تحلیل محتوا تحلیل داده‌ها همزمان با جمع‌آوری آن‌ها و به روش مفاهیم، زیر مقوله و مقوله اصلی انجام شد. در فاز کمی، جامعۀ آماری مدیران مدارس دورۀ ابتدایی استان بوشهر به تعداد 521 نفر بودند که بر اساس جدول کرجسی - مورگان تعداد 230 نفر به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای انتخاب شدند. ابزار در بخش کمی یک پرسشنامه محقق ساخته بود. به منظور اعتباریابی الگوی شناسایی شده بخش کیفی از روش تحلیل عاملی تأییدی با استفاده از نرم­افزار PLS استفاده شد.
یافته­ها: الگوی ابعاد و مؤلفه‌های شایستگی مدیران مدارس دورۀ ابتدایی با چهار  بعد: شایستگی‌های فردی، شغلی، ارتباطی و دانشی و هشت مؤلفه: شخصی، اخلاقی، آموزشی، مدیریتی، رفتاری، اجتماعی، دانش عمومی و دانش حرفه­ای شناسایی شد. نتایج حاصل از تحلیل عاملی تأییدی نشان داد که تمامی بارهای عاملی بالاتر از 0/4 است و مدل در سطح اطمینان (95) درصد معنادار است و برازش مدل با مقدار 0/435 مورد تأیید قرار گرفت.
نتیجه‌گیری: یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که هر کدام از ابعاد و مؤلفه‌های به دست آمده از این پژوهش می‌تواند مدیران مدارس ابتدایی را در راستای توسعۀ شایستگی­هایشان یاری رساند تا به واسطۀ آن زمینۀ توسعۀ شایستگی‌های معلمان و دانش‌آموزان مدارس دورۀ ابتدایی را که همانا زیربنای نظام آموزشی است، فراهم کنند.
متن کامل [PDF 1328 kb]   (543 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/3/29 | پذیرش: 1401/6/1 | انتشار: 1402/7/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)