پیام خود را بنویسید
دوره 22، شماره 127 - ( پاییز 1402(مهر)، 1402 )                   جلد 22 شماره 127 صفحات 1505-1485 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

homaee latif G, jadidi H, safaee rad I, zandi F. (2023). Development of a parent-child educational program based on all-round education of the document of fundamental change and its effectiveness on self-esteem, self-efficacy and self-regulation of students with special learning disabilities. Journal of Psychological Science. 22(127), 1485-1505. doi:10.52547/JPS.22.127.1485
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-1739-fa.html
همایی لطیف غلامرضا، جدیدی هوشنگ، صفایی راد ایرج، زندی فرزاد. تدوین برنامه آموزشی والد – فرزند بر اساس تربیت تمام ساحتی سند تحول بنیادین و اثربخشی آن بر عزت‌نفس، خودکارآمدی و خودنظم جویی دانش‌آموزان دچار اختلال یادگیری ویژه مجله علوم روانشناختی 1402; 22 (127) :1505-1485 10.52547/JPS.22.127.1485

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-1739-fa.html


استادیار، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران. ، h.jadidi@yahoo.com
چکیده:   (1528 مشاهده)
زمینه: یکی از موضوعاتی که در سال‌های اخیر توجه بسیاری از پژوهشگران را به خود جلب کرده است، ناتوانی‌های یادگیری ویژه در دانش‌آموزان است. پژوهش حاضر درصدد است ضمن تدوین برنامه آموزشی والد – فرزند که محتویات آن برگرفته از سند تحول بنیادین است، اثربخشی این برنامه را بر سطح خودنظم ­جویی، خودکارآمدی و حرمت خود دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری ویژه که همواره در این عوامل دچار ضعف هستند، بررسی کند.
هدف: پژوهش حاضر با هدف تدوین برنامه آموزشی والد فرزند بر اساس تربیت تمام ساحتی سند تحول بنیادین و بررسی اثربخشی آن بر عزت­نفس، خودکارآمدی و خودتنظیمی دانش­آموزان دچار اختلال یادگیری ویژه انجام شد.
روش: این پژوهش بر مبنای جستجوی داده، دارای ماهیت ترکیبی بود به طوری که به طور همزمان از دو رویکرد تحقیق کیفی و کمی استفاده شد. جامعه آماری در بخش کیفی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران و در بخش کمی والدین کلیه دانش آموزان و فرزندان دارای اختلال یادگیری شهر اسدآباد استان همدان بودند که در سال تحصیلی (1399-1400) در پایه­های چهارم، پنجم، و ششم که به مراکز اختلال یادگیری مراجعه کرده بودند با روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شد و برای تجزیه و تحلیل داده ­ها از آمار توصیفی و آمار استنباطی مانند تحلیل کواریانس استفاده شد. این تحلیل ­ها در سطح خطای 0/05 و با کمک نرم ­افزار SPSS نسخه 24 انجام شد.
یافته ­ها: یافته‌های پژوهش نشان داد که آموزش برنامه تدوین شده والد - فرزندی بر اساس تربیت تمام ساحتی سند تحول بنیادین بر بهبود خودکارآمدی دانش‌آموزان با اندازه اثر (0/827)، بر بهبود خودنظم ­جویی دانش‌آموزان با اندازه اثر (771/0) و بر بهبود حرمت خود (عزت نفس) دانش‌آموزان با اندازه اثر (0/702) تأثیرگذار است
نتیجه‌گیری: نتایج این پژوهش نشان داد آموزش برنامۀ آموزشی والد - فرزندی تدوین شده بر اساس سیستم تربیتی تمام ساحتی سند تحول بنیادین به والدین کودکان دچار اختلال یادگیری ویژه، باعث افزایش آگاهی و توانایی افراد در برخورد مناسب با کودکان دچار اختلال ودر نتیجه ارتقاء حرمت نفس و افزایش خودکارآمدی و خودنظم­ جویی دانش‌آموزان دچار اختلال یادگیری ویژه می‌شود.
متن کامل [PDF 1512 kb]   (984 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/4/4 | پذیرش: 1401/6/7 | انتشار: 1402/7/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)