دوره 17، شماره 68 - ( 8-1397 )                   جلد 17 شماره 68 صفحات 462-453 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران ، f.bagheri@srbiau.ac.ir
چکیده:   (3257 مشاهده)
زمینه: مطالعات متعددی به تنظیم شناختی هیجان بر مهارگری خشم اشاره کرده اند؛ اما مسأله پژوهش این است که آیا رابطه والد فرزندی با میانجی­ گری  تنظیم شناختی هیجان بر مهار ابراز خشم اثر دارد؟ هدف: هدف از پژوهش حاضر تعیین نقش میانجی تنظیم شناختی هیجان در رابطه­ی بین رابطه والد-فرزندی و پرخاشگری در نوجوآنان دختر بود. روش: روش پژوهش توصیفی از نوع مدل یابی معادلات ساختاری است. جامعه این پژوهش دانش­ آموزان دختر پایه هشتم دوره اول متوسطه شهر تهران در سال تحصیلی 97-1396 بود. جهت انتخاب نمونه از روش نمونه ­گیری خوشه ای چند مرحله ­ای استفاده شد. در مجموع 320 دانش ­آموز به عنوان گروه نمونه انتخاب شدند. پرسشنامه ­های پژوهش شامل پرخاشگری ابوالمعالی(1392)، مقیاس رابطه ­ی والد فرزندی باقری(1391)،  و پرسشنامه نظم­ جویی شناختی هیجانی گارنفسکی(2001) بودند. یافته ­ها: داده­ های پژوهش با استفاده از روش مدل­ یابی معادلات ساختاری، تجزیه و تحلیل شدند. نتایج بدست آمده از تحلیل فرضیات پژوهش  نشان داد که شاخص ­های برازش مدل پژوهش در وضعیت مطلوبی قرار دارد(0/9GFI>). همچنین متغیر رابطه والد-فرزندی بر پرخاشگری نوجوانان هم اثر مستقیم و هم اثر غیرمستقیم (با میانجی ­گری نظم جویی هیجان) دارد. نتیجه­ گیری: این بدین معنا است که برطرف کردن مشکلات خانواده و ایجاد فضایی مناسب در خانه منجر به بهبود تنظیم شناختی هیجان و در نتیجه کاهش پرخاشگری نوجوانان می‌شود. 
متن کامل [PDF 812 kb]   (2256 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1398/4/23 | پذیرش: 1398/4/23 | انتشار: 1398/4/23

بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.