پیام خود را بنویسید
دوره 23، شماره 138 - ( تابستان 1403(شهریور)، 1403 )                   جلد 23 شماره 138 صفحات 16-1 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Fallahnejad M, Ebahimi Qavam S, Dortaj F, Borjali A, Farrokhi N. (2024). Compilation and testing of academic adjustment model based on perceived parenting styles with the mediation of psychological capital, quality of life and academic emotions. Journal of Psychological Science. 23(138), 1-16. doi:10.52547/JPS.23.138.1285
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-1834-fa.html
فلاح نژاد محمدرضا، ابراهیمی قوام صغری، درتاج فریبرز، برجعلی احمد، فرخی نورعلی. تدوین و آزمون مدل سازگاری تحصیلی بر اساس سبک های فرزندپروری ادراک شده با میانجی‌گری سرمایه روانشناختی، کیفیت زندگی و هیجان های تحصیلی مجله علوم روانشناختی 1403; 23 (138) :16-1 10.52547/JPS.23.138.1285

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-1834-fa.html


دانشجوی دکتری تخصصی روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران. ، mrfn1350@yahoo.com
چکیده:   (1049 مشاهده)
زمینه: شواهد پژوهشی حاکی از آن است که عوامل متعددی در سازگاری تحصیلی دانش‌آموزان نقش دارد که با توجه به اهمیت سبک‌های فرزندپروری، سرمایه روانشناختی، کیفیت زندگی و هیجان‌های تحصیلی و همچنین شکاف تحقیقات در زمینه ارائه یک الگوی منسجم در این زمینه، انجام مطالعات بیشتر ضروری به نظر می‌رسد.
هدف: هدف پژوهش حاضر تدوین و آزمون مدل سازگاری تحصیلی بر اساس سبک­های فرزندپروری ادراک­ شده با میانجیگری سرمایه روانشناختی، کیفیت زندگی و هیجان ­های تحصیلی بود.
روش: پژوهش حاضر توصیفی از نوع مطالعات همبستگی به شیوه معادلات ساختاری بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش‌آموزان مقطع سوم متوسطه دوم دخترانه و پسرانه شهرستان فردیس (2537 نفر) در سال تحصیلی 99-1398 بود که تعداد 570 نفر به ­عنوان نمونه ‌آماری بر اساس روش نمونه ­گیری خوشه‌ای انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها شامل 5 پرسشنامه شیوه ­های فرزندپروری ادراک­شده مکلون و مررل (1998)، پرسشنامه کیفیت زندگی (منتظری و همکاران، 1384)، پرسشنامه سرمایه روانشناختی لوتانز و همکاران (2007)، پرسشنامه هیجان‌های تحصیلی پکران (2002) و پرسشنامه سازگاری تحصیلی سینها و سینگ (1993) بود. داده ­ها با آزمون همبستگی پیرسون و معادلات ساختاری تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ­ها: نتایج نشان داد سبک ­های فرزندپروری ادراک  ­شده، سرمایه روانشناختی، کیفیت زندگی و هیجان­های تحصیلی بر سازگاری تحصیلی اثر مستقیم و معنی‌داری دارند (0/05 >P). همچنین سبک‌های فرزندپروری ادراک‌شده از طریق متغیرهای میانجی اثر غیرمستقیم و معنی‌داری بر سازگاری تحصیلی داشت (0/001>P).
نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج این مطالعه می‌توان گفت مدل ساختاری پژوهش از برازش مطلوبی برخوردار است و لذا استفاده و بکارگیری این مدل در مسائل سازگاری تحصیلی دانش‌آموزان می‌تواند به روانشناسان تربیتی، معلمان، مدیران، والدین و متخصصان تعلیم و تربیت کمک‌کننده باشد.
متن کامل [PDF 1433 kb]   (579 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/7/5 | پذیرش: 1401/9/10 | انتشار: 1403/4/24

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)