پیام خود را بنویسید
دوره 22، شماره 126 - ( تابستان 1402(شهریور)، 1402 )                   جلد 22 شماره 126 صفحات 1257-1243 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

ZIAEI F. (2023). The efficacy of emotional memory management training package on social adjustment in women and men with depressive symptoms. Journal of Psychological Science. 22(126), 1243-1257. doi:10.52547/JPS.22.126.1243
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-1896-fa.html
ضیایی فرشید، شریفی درامدی پرویز، فرخی نورعلی. بررسی تأثیر بستۀ آموزشی مدیریت حافظۀ هیجانی بر سازگاری اجتماعی در زنان و مردان با علائم افسردگی مجله علوم روانشناختی 1402; 22 (126) :1257-1243 10.52547/JPS.22.126.1243

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-1896-fa.html


استاد، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران. ، Sharifidaramadi@atu.ac.ir
چکیده:   (1034 مشاهده)
 زمینه: یکی از شایع‌ترین اختلال خلقی، افسردگی است. این اختلال همیشه منجر به مختل شدن سازگاری اجتماعی و عملکرد زندگی روزمرۀ افراد می‌شود. مدیریت حافظۀ هیجانی به عنوان روشی مبتنی بر نظم­ جویی هیجانات، از روش‌های پذیرفته شده در بهبود بسیاری از اختلالات روانشناختی از جمله افسردگی است. با وجود استفاده از برنامۀ آموزشی مدیریت حافظه هیجانی در پژوهش‌های مختلف، مطالعات محدودی به بررسی اثربخشی آموزش مدیریت حافظۀ هیجانی بر سازگاری اجتماعی در زنان و مردان با علائم افسردگی پرداخته‌اند.
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی بستۀ آموزشی مدیریت حافظۀ هیجانی بر سازگاری اجتماعی در زنان و مردان با علائم افسردگی انجام شد.
روش: طرح پژوهش حاضر، نیمه‌آزمایشی از نوع پیش‌آزمون - پس‌آزمون با گروه گواه و پیگیری سه ماهه بود. جامعۀ آماری پژوهش شامل تمامی کارکنان زن و مرد سازمان بنادر و دریانوردی و پرسنل نیروی دریایی ارتش ساکن در شهر تهران و خانواده‌های آن‌ها بودند که به دلیل افسردگی طی سال‌ 1396 لغایت 1397 به یک مرکز مشاوره در شهر تهران مراجعه کرده بودند. نمونۀ آماری از بین افراد جامعۀ آماری به صورت در دسترس و هدفمند انتخاب شده و به طور تصادفی در دو گروه 30 نفری (هر گروه: 15 نفر مرد و 15 نفر زن) آزمایش و گواه قرار داده شدند. گروه آزمایش به مدت 12 جلسه 75 دقیقه‌ای در جلسات آموزش مدیریت حافظۀ هیجانی (برنامه محقق ساخته) شرکت کردند و در این مدت به گروه گواه هیچ گونه آموزشی داده نشد. جهت جمع‌آوری داده ­ها از پرسش‌نامه‌های سازگاری اجتماعی (بل، 1961) و افسردگی (بک و همکاران، 1996) استفاده ‌شد. جهت تحلیل داده‌ها از آزمون تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر و برای محاسبات آماری از SPSS نسخۀ 25 استفاده شد.
یافته ­ها: یافته‌های پژوهش نشان داد که آموزش بستۀ مدیریت حافظۀ هیجانی بر سازگاری اجتماعی مردان و زنان افسرده تأثیر مثبت و معناداری دارد. همچنین بین میانگین نمرات سازگاری اجتماعی پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری تفاوت معناداری وجود دارد (0/001P<).
نتیجه ­گیری: با توجه به نتایج به دست آمده، به نظر می‌رسد در برنامۀ آموزشی مدیریت حافظۀ هیجانی افراد می‌آموزند چطور با یکدیگر تعامل کنند، هیجانات خود را به‌ صورت مناسب بروز دهند، مشکلات ابراز هیجانی خود را تصحیح کنند. بنابراین با افزایش ظرفیت دانش هیجانی و ارتباطی، سازگاری اجتماعی افراد ارتقاء می‌یابد.
متن کامل [PDF 1078 kb]   (505 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/9/10 | پذیرش: 1401/11/10 | انتشار: 1402/6/11

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)