پیام خود را بنویسید
دوره 15، شماره 57 - ( 3-1395 )                   جلد 15 شماره 57 صفحات 126-113 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Abadi F, Nejati V, Pouretemad H. (2016). The training imitation of on improving the ability of mind reading in children with high functioning autism disorder. Journal of Psychological Science. 15(57), 113-126.
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-200-fa.html
آبادی فاطمه، نجاتی وحید، پوراعتماد حمیدرضا. بررسی آموزش تقلید در بهبود توانایی ذهن خوانی در بین کودکان مبتلا به اُتیسم با عملکرد بالا مجله علوم روانشناختی 1395; 15 (57) :126-113

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-200-fa.html


دانشگاه شهید بهشتی تهران ، psy.abadi@gmail.com
چکیده:   (2456 مشاهده)
هدف  این مطالعه، آموزش تقلید بر بهبود توانایی تئوری ذهن در کودکان مبتلا به اختلال اتیسم انجام شد. این مطالعه از نوع ­آزمایشی با طرح تک ­آزمودنی بود و جامعۀ مورد مطالعۀ آن شامل تمامی کودکان مبتلا به اختلال اتیسم با عملکرد بالا در سال 93-1392 بودند که برای دریافت خدمات تخصصی به مراکز مستقر در شهر تهران مراجعه کردند. با استفاده از نمونه‌گیری هدفمند، 3 کودک 5 تا 6 سال انتخاب شدند. ارزیابی ­ها در 5 مرحله، دو هفته پیش از شروع درمان، یک روز قبل از شروع درمان، بعد از پنج جلسه درمان، بعد از دوازده جلسه درمان، یک روز بعد از پایان درمان و در نهایت مرحله پیگیری (چهارهفته بعد از پایان درمان) انجام شد. ابزار مورد استفاده آزمون ذهن­ خوانی تماشاگر و آزمون 38 سؤالی استیزنمن بود. داده ­ها با استفاده از طرح تک آزمودنی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج حاصل از تفسیر نمودارها نشان می ­دهد که عملکرد شرکت ­کنندگان در آزمون ذهن­ خوانی تماشاگر و آزمون 38 سؤالی استیزنمن به‌نحو چشمگیری بهبود یافته است. همچنین اندازۀ اثر نشان داد که این برنامۀ آموزشی بر ارتقاء تئوری ذهن مؤثر بوده است. این مطالعه نشان داد که استفاده از آموزش مبتنی بر تقلید در ترمیم برخی سطوح تئوری ذهن در کودکان مبتلا به اُتیسم با عملکرد بالا حمایت می ­کند و پس از انجام مداخله، مهارت­ های تئوری ذهن به‌نحو بارزی در این کودکان بهبود یافته است.
واژه‌های کلیدی: اُتیسم، تئوری ذهن، تقلید
متن کامل [PDF 361 kb]   (1680 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1398/4/25 | پذیرش: 1398/4/25 | انتشار: 1398/4/25

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)