پیام خود را بنویسید
دوره 23، شماره 134 - ( بهار 1403(اردیبهشت)، 1403 )                   جلد 23 شماره 134 صفحات 36-17 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Maleki S, Hassanzadeh S, Rostami R, Pourkarimi J. (2024). Design and effectiveness of a reading skills enhancement program based on executive functions, specifically for students with comorbid dyslexia and ADHD. Journal of Psychological Science. 23(134), 17-36. doi:10.52547/JPS.23.134.267
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2186-fa.html
ملکی سمانه، حسن زاده سعید، رستمی رضا، پور کریمی جواد. طراحی و اثربخشی برنامه ارتقاء مهارت‌های خواندن بر اساس کارکردهای اجرایی ویژه دانش‌آموزان مبتلا به نارساخوانی با کاستی توجه مجله علوم روانشناختی 1403; 23 (134) :36-17 10.52547/JPS.23.134.267

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2186-fa.html


دانشیار، گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. ، shasanz@ut.ac.ir
چکیده:   (1267 مشاهده)
زمینه: با توجه به تک بعدی بودن پروتکل ­های موجود درباره کارکرد اجرایی، تدوین مداخلات تکلیف ­محور مبتنی بر کارکردهای اجرایی و بررسی اثربخشی آن بر مهارت‌های خواندن دانش‌آموزان مبتلا به نارساخوانی با کاستی توجه اهمیت دارد.
هدف: این پژوهش با هدف طراحی و بررسی اثربخشی برنامه ارتقاء مهارت‌های خواندن براساس کارکردهای اجرایی ویژه دانش‌آموزان مبتلا به نارساخوانی با کاستی توجه انجام شد.
روش: روش پژوهش حاضر ترکیبی (کیفی و کمی) بود در بخش کیفی با مرور سیستماتیک از پژوهش ­های مرتبط با اثربخشی کارکرد اجرایی بر علملکرد خواندن بررسی و 35 مقاله انتخاب و براساس تکالیف استفاده شده در این مقالات یک برنامه درمانی طراحی گردید؛ و اعتبار آن توسط 9 نفر متخصص ارزیابی گردید. روش مرحله دوم پژوهش کمی از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش ­آزمون، پس ­آزمون، پیگیری با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل دانش ­آموزان نارساخوان پایه دوم و سوم شهر تهران بود که به مراکز ناتوانی یادگیری شهر تهران مراجعه کرده بودند که براساس فراخوان به روش نمونه ­گیری داوطلبانه 55 نفر از آن­ ها انتخاب شد، سپس براساس ملاک­ های ورود و خروج در نهایت 24 نفر (هر گروه 12 نفر) به صورت تصادفی گمارش شدند. ابزارهای مورد استفاده مقیاس هوشی وکسلر کودکان ویرایش پنجم (کرمی و همکاران، 1395)، مقیاس درجه­ بندی اسنپ-4 و آزمون ­نما بود. داده ­ها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس اندازه­گیری مکرر در نرم ­افزار 25-SPSS تحلیل شدند.
یافته ­ها: شاخص ­های CVI و CVR به ترتیب برابر با 82/0 و 78/0 بود میانگین آزمون خواندن در گروه آزمایش بین مراحل پیش­ آزمون و پس­آزمون تفاوت معنی­ دار داشت (01/0 >P). میانگین آزمون خواندن در گروه آزمایش بین مراحل پس ­آزمون و پیگیری تفاوت معنی ­دار نداشت (05/0 <P).
نتیجه‌گیری: براساس یافته ­ها می­ توان نتیجه گرفت که تکالیف مبتنی بر کارکردهای اجرایی در ارتقای مهارت‌های خواندن دانش ­آموزان مبتلا به نارساخوانی با کاستی توجه کارآمد است
متن کامل [PDF 1379 kb]   (809 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/7/7 | پذیرش: 1402/9/10 | انتشار: 1403/1/8

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)