دوره 14، شماره 56 - ( 12-1394 )                   جلد 14 شماره 56 صفحات 474-457 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشگاه علامه طباطبایی ، mehdikhanabadi@gmail.com
چکیده:   (2381 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر آموزش مدیریت رفتار به مادران کودکان مبتلا به اختلال کمبود توجه/ فزون‌کنشی در کاهش تنیدگی و مشکلات سلامت روانی این مادران انجام شد. روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی بود. بدین‌منظور مادران 24 نفر از کودکانی که با اختلال کمبود توجه/ فزون‌کنشی تشخیص داده شده بودند به‌صورت نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و در دو گروه آزمایش و گواه جایگماری شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه‌های، سلامت روانی، شاخص تنیدگی والدین و مقیاس درجه‌بندی کانرز والدین برای اختلال کمبود توجه/ فزون‌کنشی بود. آموزش رفتاری والدین در قالب نه جلسه نود دقیقه‌ای در گروه آزمایشی اجرا شد. داده‌ها با روش تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج بیانگر تأثیر کاربندی آزمایشی بر کاهش مشکلات سلامت روانی مادران و تنیدگی (0/05<p)، مادران گروه آزمایشی نسبت به گروه گواه بود. یافته‌ها نشان می‌دهند که آموزش رفتاری به مادران، باعث افزایش رواندرستی مادران شده و از وخیم شدن تنیدگی و آشفتگی روانشناختی در مادران کودکان با اختلال کمبود توجه/ فزون‌کنشی پیشگیری می‌نماید.
متن کامل [PDF 289 kb]   (1400 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1398/4/27 | پذیرش: 1398/4/27 | انتشار: 1398/4/27

بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.