پیام خود را بنویسید
دوره 18، شماره 74 - ( 2-1398 )                   جلد 18 شماره 74 صفحات 191-181 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

asgharisharabiani A, atadokht A. (2019). The role of the theory of mind and metacognition in predicting emotion dysregulation in male students with attention deficit/hyperactivity disorder. Journal of Psychological Science. 18(74), 181-191.
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-226-fa.html
اصغری شربیانی عباس، عطادخت اکبر. نقش تئوری ذهن و فراشناخت در پیش بینی ضعف نظم جویی هیجان در دانش آموزان پسر مبتلا به اختلال فزون کنشی/کمبود توجه مجله علوم روانشناختی 1398; 18 (74) :191-181

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-226-fa.html


دانشگاه محقق اردبیلی ، abbas.asghari04@gmail.com
چکیده:   (2590 مشاهده)
زمینه: مطالعات زیادی به نقص در نظم جویی هیجانات در اختلال فزون ­کنشی/کمبود توجه اشاره کرده­ اند، اما  مسأله اصلی این است که آیا ضعف نظم جویی هیجان در این اختلال می­ تواند متأثر از تئوری ذهن و فراشناخت باشد؟ هدف: هدف از این پژوهش پیش ­بینی  ضعف نظم جویی هیجان بر اساس تئوری ذهن و فراشناخت در دانش­ آموزان پسر مبتلا به اختلال فزون­ کنشی/کمبود توجه بود. روش: روش پژوهش توصیفی - همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل همه دانش­ آموزان پسر پایه ششم مقطع ابتدایی (2567 نفر) شهرستان بستان­آباد و سراب در سال ­تحصیلی 96-1397 بود. نمونه پژوهش شامل 90 دانش آموز مبتلا به اختلال فزون ­کنشی/کمبود توجه بود که از طریق نمونه ­گیری تصادفی خوشه­ ای چند مرحله ای انتخاب شدند. داده ­های پژوهش از طریق پرسشنامه­ کانرز معلمان (1998)، پرسشنامه ­ نظم جویی هیجان گراس و جان (2003)، مقیاس فراشناخت کودکان اسپرلینگ و همکاران (2002)، و آزمون نظریه ذهن قمرانی و همکاران (1385) جمع­آوری شدند. یافته ­ها: نتایج رگرسیون چندگانه نشان داد فراشناخت و تئوری ذهن با هم 34 درصد از تغییرات متغیر ارزیابی مجدد شناختی و 42 درصد از تغییرات متغیر بازداری هیجانی را به طور معناداری پیش ­بینی کردند (0/05p<). نتیجه­ گیری: براساس نتایج تحقیق نظریه ذهن و فراشناخت در  ضعف نظم جویی هیجان کودکان مبتلا به اختلال فزون کنشی/کمبود توجه نقش مهمی دارند.  
 
متن کامل [PDF 459 kb]   (1492 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/4/27 | انتشار: 1398/1/26

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)