Shokoohi-Yekta M, Akbari-Zardkhaneh S, Mahmoodi M. (2015). Teaching interaction strategies based on problem solving and its effects on parenting style and problem solving in the family
.
Journal of Psychological Science.
14(55), 373-388.
URL:
http://psychologicalscience.ir/article-1-230-fa.html
دانشگاه تهران ، myekta@ut.ac.ir
چکیده: (2765 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی کارگاه مداخله حل مسأله بر سبکهای تربیتی والدین و حل مشکل خانوادگی است. روش: گروه نمونه شامل 51 نفر از مادران نوجوانانی است که در مدارس غیرانتفاعی شهر تهران مشغول به تحصیل بودهاند. این کارگاه ها هفته ای یکبار در 9 جلسه 2 ساعته از سوی مربیان مجرب برگزار شدند. پژوهش از نوع شبهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون بدون گروه کنترل گواه است. ابزارهای مورد استفاده در پژوهش حاضر، پرسشنامه سبکهای تربیتی والدین و حل مشکل خانواده میباشد. یافتههای پژوهش حاکی از اثربخشی این برنامه بوده است، بهطوری که در مقیاس سبکهای تربیتی، هر چهار خردهمقیاس حل مسأله، پیشنهاد بدون توضیح، همراه با توضیح و تنبیه تفاوت معناداری در سطح 0/001 p<دارند. این یافته بدینمعنا است که آموزش حل مسأله توانسته میانگین نمرههای حل مسأله را افزایش داده و در مقابل میانگین نمرات خردهمقیاسهای پیشنهاد بدون توضیح، همراه با توضیح و تنبیه را کاهش دهد. نتایج حاصل از داده های پرسشنامه حل مشکل خانواده نیز نشان داد هر دو خردهمقیاس رابطه و فرایند حل مشکل تفاوت معناداری دارند. مداخله حاضر بهنظر میرسد که میتواند بهعنوان برنامهای مؤثر برای آموزش مهارتهای حل مسأله به والدین بهکار رود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1398/4/28 | پذیرش: 1398/4/28 | انتشار: 1398/4/28
بازنشر اطلاعات |
 |
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است. |