استاد تمام، گروه روانشناسی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. ، abolmaali@riau.ac.ir
چکیده: (776 مشاهده)
زمینه: مشکلات هیجانی-رفتاری کودکان مشکلاتی هستند که آنان را دچار درماندگی کرده و میتواند آنان را در برابر مسائل و مشکلات ناتوان کرده و علاوه بر ایجاد مشکلات فراوان برای خود کودک، برای اطرافیان، معلمان و خانواده نیز مشکلاتی پدید میآورند. علی رغم انجام مطالعات متعدد جهت کاهش مشکلات هیجانی-رفتاری کودکان، تاکنون کمتر به بررسی اثربخشی بستههای آموزشی محقق ساختۀ مبتنی بر روایتهای زندگی مادران بر کاهش مشکلات هیجانی-رفتاری فرزندان 8-6 ساله آنان پرداخته شده است.
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی بستۀ آموزشی مهارتهای زندگی به مادران برکاهش مشکلات هیجانی-رفتاری کودکان 6-8 ساله انجام شد.
روش: طرح پژوهش حاضر نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون - پسآزمون با گروه گواه و پیگیری یک ماهه بود. جامعۀ آماری پژوهش حاضر شامل تمامی مادران کودکان 8-6 ساله مراکز پیشدبستانی و مدارس ابتدایی (پایههای اول و دوم) شهرهای خرمآباد و بروجرد در سال تحصیلی 1400-1399 بود. به منظور انتخاب نمونۀ آماری پژوهش (مادران کودکان دارای مشکلات هیجانی-رفتاری)، ابتدا فرم والد پرسشنامه آخنباخ روی 100 کودک 6 تا 8 ساله اجرا شد و در مجموع 26 مادر با نمونهگیری هدفمند انتخاب شده و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه گمارش شدند. برای سنجش اختلالات هیجانی-رفتاری کودکان در مطالعۀ حاضر از فرم والد پرسشنامه آخنباخ (آخنباخ و رسکورلا، 2001) استفاده شد. در این پژوهش گروه آزمایش، تحت 8 جلسۀ 60 دقیقهای آموزش مهارتهای زندگی قرار گرفتند. همچنین جهت تحلیل دادهها در مطالعۀ حاضر از روش تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر و نرمافزار SPSS-26 استفاده شد.
یافته ها: یافتههای این پژوهش بیانگر آن بود که اجرای بستۀ آموزشی مهارتهای زندگی برای مادران، مشکلات هیجانی-رفتاری کودکان را به صورت معنادار کاهش داده است (01/0 p<) و نتایج بعد از یک ماه پیگیری، دوام داشته است.
نتیجهگیری: با توجه به نتایج به دست آمده مبنی بر اثربخشی بستۀ آموزشی مهارتهای زندگی در مطالعۀ حاضر پیشنهاد میشود، مشاوران و روانشناسان کودک برای کاهش مشکلات هیجانی-رفتاری کودکان 8-6 ساله از محتوی این بسته آموزشی و تکالیف آن جهت آموزش مادران این دسته از کودکان استفاده کنند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1402/10/17 | پذیرش: 1402/12/20 | انتشار: 1403/4/24
بازنشر اطلاعات |
 |
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است. |