پیام خود را بنویسید
دوره 23، شماره 138 - ( تابستان 1403(شهریور)، 1403 )                   جلد 23 شماره 138 صفحات 150-133 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

shaban J, abolmaali alhossini K, Saberi H. (2024). Investigating the effecacy of training life skills to mothers in reducing emotional-behavioral problems of 6-8 year old children. Journal of Psychological Science. 23(138), 133-150. doi:10.52547/JPS.23.138.1417
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2310-fa.html
شعبان جهانگیر، ابوالمعالی الحسینی خدیجه، صابری هایده. بررسی اثربخشی آموزش مهارت‌های زندگی به مادران برکاهش مشکلات هیجانی-رفتاری کودکان 8-6 ساله مجله علوم روانشناختی 1403; 23 (138) :150-133 10.52547/JPS.23.138.1417

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2310-fa.html


استاد تمام، گروه روانشناسی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. ، abolmaali@riau.ac.ir
چکیده:   (776 مشاهده)
زمینه: مشکلات هیجانی-رفتاری کودکان مشکلاتی هستند که آنان را دچار درماندگی کرده و می‌تواند آنان را در برابر مسائل و مشکلات ناتوان کرده و علاوه بر ایجاد مشکلات فراوان برای خود کودک، برای اطرافیان، معلمان و خانواده نیز مشکلاتی پدید می‌آورند. علی ­رغم انجام مطالعات متعدد جهت کاهش مشکلات هیجانی-رفتاری کودکان، تاکنون کمتر به بررسی اثربخشی بسته‌های آموزشی محقق ساختۀ مبتنی بر روایت‌های زندگی مادران بر کاهش مشکلات هیجانی-رفتاری فرزندان 8-6 ساله آنان پرداخته شده است.
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی بستۀ آموزشی مهارت‌های زندگی به مادران برکاهش مشکلات هیجانی-رفتاری کودکان 6-8 ساله انجام شد.
روش: طرح پژوهش حاضر نیمه ­آزمایشی از نوع پیش‌آزمون - پس‌آزمون با گروه گواه و پیگیری یک ماهه بود. جامعۀ آماری پژوهش حاضر شامل تمامی مادران کودکان 8-6 ساله مراکز پیش‌دبستانی و مدارس ابتدایی (پایه‌های اول و دوم) شهرهای خرم‌آباد و بروجرد در سال تحصیلی 1400-1399 بود. به منظور انتخاب نمونۀ آماری پژوهش (مادران کودکان دارای مشکلات هیجانی-رفتاری)، ابتدا فرم والد پرسشنامه آخنباخ روی 100 کودک 6 تا 8 ساله اجرا شد و در مجموع 26 مادر با نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شده و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه گمارش شدند. برای سنجش اختلالات هیجانی-رفتاری کودکان در مطالعۀ حاضر از فرم والد پرسشنامه آخنباخ (آخنباخ و رسکورلا، 2001) استفاده شد. در این پژوهش گروه آزمایش، تحت 8 جلسۀ 60 دقیقه‌ای آموزش مهارت‌های زندگی قرار گرفتند. همچنین جهت تحلیل داده‌ها در مطالعۀ حاضر از روش تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر و نرم‌افزار SPSS-26 استفاده شد.
یافته­ ها: یافته‌های این پژوهش بیانگر آن بود که اجرای بستۀ آموزشی مهارت‌های زندگی برای مادران، مشکلات هیجانی-رفتاری کودکان را به صورت معنادار کاهش داده است (01/0 p<) و نتایج بعد از یک ماه پیگیری، دوام داشته است.
نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج به دست آمده مبنی بر اثربخشی بستۀ آموزشی مهارت‌های زندگی در مطالعۀ حاضر پیشنهاد می‌شود، مشاوران و روانشناسان کودک برای کاهش مشکلات هیجانی-رفتاری کودکان 8-6 ساله از محتوی این بسته آموزشی و تکالیف آن جهت آموزش مادران این دسته از کودکان استفاده کنند.
متن کامل [PDF 1426 kb]   (371 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/10/17 | پذیرش: 1402/12/20 | انتشار: 1403/4/24

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)