پیام خود را بنویسید
دوره 23، شماره 138 - ( تابستان 1403(شهریور)، 1403 )                   جلد 23 شماره 138 صفحات 260-243 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bayat H, Rezaei Jamalouei H, abbasi M, Taheri M. (2024). The effectiveness of stress management training on perceived stress and self-control of students with asthma. Journal of Psychological Science. 23(138), 243-260. doi:10.52547/JPS.23.138.1527
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2335-fa.html
بیات حسین، رضایی جمالویی حسن، عباسی مسلم، طاهری مهدی. اثربخشی آموزش مدیریت استرس بر استرس ادراک شده و خودکنترلی دانش آموزان مبتلا به آسم مجله علوم روانشناختی 1403; 23 (138) :260-243 10.52547/JPS.23.138.1527

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2335-fa.html


استادیار، گروه روانشناسی، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران. ، h.rezayi2@yahoo.com
چکیده:   (896 مشاهده)
زمینه: آسم به عنوان یکی از بیماری ­های شایع و یکی از جدی­ترین مشکلات بهداشتی می­ تواند مشکلات جسمانی و روانشناختی زیادی به همراه داشته باشد. بنابراین به کارگیری مداخلات روانشناختی در جهت تعدیل همبسته ­های روانشناختی یک ضرورت اجتماعی ناپذیر است.
هدف: این پژوهش با هدف اثربخشی آموزش مدیریت استرس بر استرس ادراک شده و خودکنترلی دانش­ آموزان مبتلا به آسم انجام گرفت.
روش: پژوهش حاضر از نظر هدف یک پژوهش کاربردی و از نظر جمع ­آوری داده ­ها یک پژوهش نیمه ­آزمایشی از نوع پیش ­آزمون- پس ­آزمون با گروه گواه است. جامعه آماری این پژوهش را تمامی دانش ­آموزان مبتلا به آسم مقطع متوسطه اول و دوم شهر شیراز تشکیل دادند. نمونه پژوهش 30 نفر از دانش ­آموزان مبتلا به بیماری آسم بود که به روش نمونه­گیری هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی در گروه آموزشی مدیریت استرس (15 نفر) و گروه گواه (15 نفر) گمارده شدند. افراد نمونه پژوهش، قبل و بعد از آموزش مدیریت استرس در گروه­های آزمایشی و گواه به پرسشنامه استرس ادراک شده (کوهن، 1983) و خودکنترلی (تانجی و همکاران، 2004) پاسخ دادند. آموزش مدیریت استرس با استفاده از آموزش مدیریت استرس حسینی نوه و همکاران (1402) در گروه­ آزمایشی اجرا شد؛ و گروه گواه در طول این مدت هیچ مداخله ­ای دریافت نکرد. داده­ های جمع ­آوری شده با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیری (MANCOVA) با استفاده از نرم­افزار SPSS.27 مورد تحلیل قرار گرفتند.
یافته­ ها: نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس چندمتغیری نشان داد که آموزش مدیریت استرس باعث کاهش استرس ادراک شده و افزایش خودکنترلی نمرات دانش ­آموزان مبتلا به آسم در مرحله پس ­آزمون شده است (0/001 P).
نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج این پژوهش می ­توان گفت آموزش مدیریت استرس می ­تواند استرس ادراک شده بیماران آسم را کاهش و خودکنترلی آن ­ها را افزایش دهد. بنابراین به عنوان برنامه آموزشی مناسب برای بهبود همبسته ­های روانشناختی بیماران آسم توصیه می ­شود
متن کامل [PDF 1156 kb]   (600 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/11/10 | پذیرش: 1403/1/15 | انتشار: 1403/4/24

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)