پیام خود را بنویسید
دوره 23، شماره 138 - ( تابستان 1403(شهریور)، 1403 )                   جلد 23 شماره 138 صفحات 165-151 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Salehi Afshar M, Mohammadi A, Haghighat S. (2024). Presenting a structural model of school connectedness based on social- academic boredom with the mediating role of alexithymia in highschool students. Journal of Psychological Science. 23(138), 151-165. doi:10.52547/JPS.23.138.1435
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2399-fa.html
صالحی افشار ملیکا، محمدی اکبر، حقیقت سارا. ارائه مدل ساختاری پیوند با مدرسه بر اساس دلزدگی تحصیلی با میانجی گری نارسایی هیجانی در دانش آموزان مقطع متوسطه مجله علوم روانشناختی 1403; 23 (138) :165-151 10.52547/JPS.23.138.1435

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2399-fa.html


استادیار، گروه روانشناسی تربیتی، واحد گرمسار، دانشگاه آزاد اسلامی، گرمسار، ایران. ، Psyhic2006@gmail.com
چکیده:   (785 مشاهده)
زمینه: نوجوانان سراسر دنیا تقریباً یک چهارم اوقات زندگی­شان را در مدارس و کلاس درس می‌گذارنند و مدرسه تأثیر بالقوه قوی بر دانش‌آموزان دارد و روابط ایجاد شده در کلاس درس با معلمان و گروه همسالان می‌تواند تأثیر زیادی بر زندگی نوجوانان به ویژه بر پیامدهای اجتماعی و تحصیلی آن‌ها داشته باشد.
هدف: این پژوهش با هدف، ارائه مدل ساختاری پیوند با مدرسه بر اساس دلزدگی تحصیلی با میانجی گری نارسایی هیجانی در دانش‌آموزان مقطع متوسطه انجام شد.
روش: روش پژوهش به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ روش گرداوری داده ­ها توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانش­آموزان دوره دوم متوسطه شهر تهران در سال تحصیلی 1401-1400 تشکیل دادند که تعداد 341 نفر با روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای انتخاب شدند. در این پژوهش از ابزارهای پیوند با مدرسه (براون و ایوانز، 2002)، دلزدگی تحصیلی (پکران و همکاران، 2005) و نارسایی هیجانی (تورنتو، 1994) استفاده شد. به منظور تجزیه‌وتحلیل داده‌ها پاسخگویی به فرضیه‌های پژوهش از مدل‌یابی معادلات ساختاری با نرم‌افزار SPSS-V23 و Lisrel-V8.8 استفاده گردید.
یافته­ ها: یافته ­های پژوهش نشان داد که مدل از برازش مناسبی برخوردار است. نتایج پژوهش نشان داد ضریب مسیر کل (مجموع ضرایب مسیرهای مستقیم و غیرمستقیم) بین دلزدگی تحصیلی با پیوند با مدرسه معنادار بود (0/001 =p، 1/39- =β). بر این اساس می ­توان گفت، بین پیوند با مدرسه دانش ­آموزان مقطع متوسطه بر اساس دلزدگی تحصیلی با میانجی­ گری نارسایی هیجانی رابطه وجود دارد.
نتیجه‌گیری: بنابراین پیشنهاد می ­گردد هماهنگی لازم بین مراکز مشاوره و مشاورین مدارس مورد تأکید بیشتری قرار گیرد تا ضمن بهبود پیوند با مدرسه زمینه کاهش دلزدگی تحصیلی و نارسایی هیجانی فراهم گردد. لذا توجه به متغیرهای مذکور در پیشگیری و طراحی درمان‌های مناسب‌تر به پژوهشگران و درمانگران یاری می‌رساند.
متن کامل [PDF 1278 kb]   (522 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/1/8 | پذیرش: 1403/3/10 | انتشار: 1403/4/24

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)