دوره 17، شماره 72 - ( 12-1397 )                   جلد 17 شماره 72 صفحات 925-919 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشگاه الزهرا ، sh_dabiri1016@yahoo.com
چکیده:   (3108 مشاهده)
زمینه: شناسایی مؤلّفه‌های مثبت ­گرایِ شخصیتی و خانوادگیِ مؤثر بر کاهش پیامدهای منفی در دختران نوجوان اهمیتی مضاعف دارد. هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش عملکرد خانواده و تحول مثبت نوجوانی در پیش­ بینی افسردگی نوجوانان  بود. روش: طرح پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعۀ آماری شامل کلیۀ دانش­ آموزان دورۀ دوم دختر متوسطه شهر تهران بود که در سال تحصیلی 98-97 مشغول به تحصیل بودند. بدین منظور از منطقه 18 آموزش و پرورش شهر تهران به تعداد 293 نوجوان دختر به روش نمونه ­گیری خوشه­ ای چندمرحله ­ای انتخاب شدند. برای جمع ­آوری اطلاعات از مقیاس عملکرد خانواده اپشتاین و همکاران(1983)، تحول مثبت نوجوانی گلدوف و همکاران (2014) و افسردگی کودکان کواکس و بک(1977) استفاده شد. داده­ ها با نرم­افزار SPSS24 مورد تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: نتایج نشان داد که شایستگی، اطمینان و ارتباط به ترتیب نقش معناداری در پیش ­بینی افسردگی داشتند(0/001p=) و در مجموع 39 درصد از واریانس افسردگی را تبیین کردند. مؤلفه­ های عملکرد خانواده شامل نقش، حل مشکل و ابراز عواطف هم به ترتیب نقش معنی­ داری در پیش­بینی افسردگی داشتند (0/001p=) و در مجموع 25 درصد از تغییرات افسردگی را تبیین کردند. نتیجه‌گیری: در مجموع نتایج حاکی از اهمیت عملکرد خانواده با تأکید بر مؤلّفه­ های تحول مثبت نوجوانی شامل شایستگی، اطمینان و ارتباط در ابتلا به افسردگی نوجوانان بود.
متن کامل [PDF 593 kb]   (1570 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/3/1 | انتشار: 1397/12/24

بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.