پیام خود را بنویسید
دوره 14، شماره 53 - ( 3-1394 )                   جلد 14 شماره 53 صفحات 142-121 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Abazari Enghani N, Taghvaee D. (2015). The effects of problem solving training on marital satisfaction in families with mentally retarded children. Journal of Psychological Science. 14(53), 121-142.
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-251-fa.html
اباذری نصیبه، تقوایی داود. تأثیر آموزش توانش حل مسأله در رضایت زناشویی مادران دارای فرزند دختر نارسای تحولی عقلی خفیف مجله علوم روانشناختی 1394; 14 (53) :142-121

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-251-fa.html


آزاد اسلامی واحد اراک
چکیده:   (2366 مشاهده)
سلامت روانی والدین کودکانی که نارسایی تحولی عقلی خفیف دارند همواره منظور نظر پژوهشگران فعال در حیطۀ کودکان استثنایی بوده است. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش توانش حل مسأله بر رضایت زناشویی (مشتمل بر مؤلفه ­های «موضوعات شخصیتی»، «حل تعارض» و «فعالیت‌های اوقات فراغت») مادران دارای فرزند دختر نارسای تحولی عقلی خفیف شهر اراک در سال تحصیلی 91 انجام گرفت. جامعۀ آماری شامل کلیۀ مادران دارای فرزند دختر نارسای تحولی عقلی خفیف زیر نظر آموزش و پرورش در سال 1391 با حجم 81 نفر بودند. حجم نمونه شامل 30 نفر از مادران این کودکان بود. این افراد به‌صورت داوطلبانه برای همکاری شرکت کردند و به‌صورت تصادفی ساده، 15 نفر به‌عنوان گروه آزمایش، و 15 نفر به‌عنوان گروه گواه انتخاب شدند. یک پیش‌آزمون با استفاده از «پرسشنامۀ رضایت زناشویی انریچ» از هر دو گروه گرفته شد، سپس به گروه آزمایش طی 5 جلسه (هر جلسه، 90 دقیقه) توانش حل  مسأله آموزش داده شد، در حالی که به گروه گواه آموزشی داده نشد. پس از پایان دورۀ آموزش، از هر دو گروه مجدداً «پرسشنامۀ رضایت زناشویی انریچ» (پس‌آزمون) به‌عمل آمد. یافته­های پژوهش نشان داد که آموزش توانش حل مسأله تأثیر معناداری بر مؤلفه ­های «موضوعات شخصیتی»، «حل تعارض»، و «فعالیت‌های اوقات فراغت» این مادران داشته است.
متن کامل [PDF 527 kb]   (760 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1398/4/29 | پذیرش: 1398/4/29 | انتشار: 1398/4/29

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)