پیام خود را بنویسید
دوره 17، شماره 69 - ( 9-1397 )                   جلد 17 شماره 69 صفحات 556-545 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Babaei Aghbolagh M, Sattari Ardabili F. (2018). Investigating the Constructs of Psychosocial and Organizational Gossip Behavior. Journal of Psychological Science. 17(69), 545-556.
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-259-fa.html
بابایی آقبلاغ مریم، ستاری اردبیلی فرزاد. بررسی سازه های شکل دهنده رفتار شایعه سازی، روانی اجتماعی و سازمانی مجله علوم روانشناختی 1397; 17 (69) :556-545

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-259-fa.html


دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اردبیل ، sattari.farzad@gmail.com
چکیده:   (2956 مشاهده)
زمینه: تحقیقات نشان می­ دهد که افراد به دلایل متعدد و با اهداف متفاوتی در شایعه پراکنی مثبت و منفی شرکت می­ کنند که در نتیجه نتایج متفاوتی به دنبال دارد. همچنین شایعات منفی با خستگی روحی، مسخ شخصیت و مراقبت کمتر از حد مطلوب همبستگی مثبت، و با تعهد شغلی، فرهنگ ایمنی بیمار همبستگی منفی دارد. اما مسئله این است که آیا ابعاد و مؤلفه­ های شایعات در محیط­های سازمانی متفاوت از محیط ­های اجتماعی است؟ هدف: هدف این تحقیق شناسایی متغیرهای نهفته در رفتار شایعه ­سازی و تعیین عوامل زیربنایی آن است. روش: روش این تحقیق از نوع روش ترکیبی می ­باشد. در مرحله اول مخزن آیتم­ های شایعه سازمانی با استفاده از مصاحبه و مطالعات کتابخانه­ ای بدست آمد. در این مرحله کدگذاری مقوله و طبقه ­بندی­ ها انجام گردید. و سپس با رویکرد تحلیل عاملی اکتشافی سازه­ های اولیه شایعه حاصل شد. نمونه­ ها در 3 مرحله و در هر مرحله به روش نمونه­ گیری هدفمند و تصادفی انتخاب شدند و پس از بدست آوردن سازه ­های شایعه سازمانی، رابطه آنها با مطلوبیت اجتماعی استوبر(2001)، مقیاس رفتار ماکیاولی آلسوپ(1991) و مقیاس اعتماد سازمانی نیهان و مارلو (1997) مورد بررسی قرار گرفتند. یافته­ ها:  یافته­ ها نشان دهنده 7 بعد شکل دهنده شایعه سازمانی است. عوامل شناسایی شده با همبستگی درونی بالای 7/0، 37 درصد از کل واریانس را توضیح می­ دهند و دارای ضریب آلفای قابل قبولی می باشند. نتیجه­ گیری: ابعاد مدل به دست آمده با مدل ­های شایعه در اجتماع متفاوت بوده و مدیران بایستی محتوای شایعه در سازمان را متفاوت از شایعه در جامعه، در نظر بگیرند
متن کامل [PDF 930 kb]   (2942 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1398/5/2 | پذیرش: 1398/5/2 | انتشار: 1398/5/2

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)