پیام خود را بنویسید
دوره 18، شماره 76 - ( 4-1398 )                   جلد 18 شماره 76 صفحات 498-489 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

mahboubi E, gholami heydarabadi Z, khoshnevis E. (2019). The effectiveness of cognitive - behavioral education on food habits and body dysmorphic disorder in girls. Journal of Psychological Science. 18(76), 489-498.
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-265-fa.html
محبوبی الهام، غلامی حیدرابادی زهرا، خوشنویس الهه. اثربخشی آموزش شناختی رفتاری بر عادات غذایی و اختلال بدشکلی بدن دختران مجله علوم روانشناختی 1398; 18 (76) :498-489

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-265-fa.html


دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب ، zahra6100@gmail.com
چکیده:   (2244 مشاهده)

زمینه:  بر اساس مدل شناختی اختلال بدشکلی بدن، پیشروی باورهای ناکارآمد به آیین ­واره‌ها و تفکر منفی منجر می‌شود معمولا اختلالات روانی توأم با سوء تغذیه حاد یا مزمن نشانه آن است که بیمار از کمبود بعضی از مواد مغذی رنج می ­برد. مسئله اصلی این است که آیا آموزش شناختی رفتاری برای این دو متغیرکارایی دارد؟ هدف: هدف اصلی این پژوهش تعیین اثربخشی آموزش شناختی رفتاری بر عادات غذایی و اختلال بدشکلی بدن دختران بود. روش: این پژوهش شبه­ آزمایشی با طرح پیش‌آزمون پس‌آزمون و گروه گواه بود. جامعه آماری شامل 200 نفر دختران مجرد در دامنه سنی 17 تا 25 سال در باشگاه­ های منطقه 3 شهر تهران بودند که 60 نفر واجد ملاک ­های ورود به پژوهش، به روش نمونه ­گیری خوشه­ ای چندمرحله‌ای انتخاب شدند و با غربالگری به 24 نفر رسیدند و با همگن‌سازی و تصادفی سازی در 2 گروه آزمایش و گواه قرار گرفتند. جهت پیش‌آزمون و پس‌آزمون از مقیاس اصلاح‌شده وسواس - ناخودداری ییل براون (1977) و پرسشنامه عادات غذا خوردن کوکر راجر (1990) استفاده شد. جلسات آموزشی برای گروه ‌‌آزمایش بر اساس پکیج گروه درمانگری شناختی - رفتاری (بابیلینگ، مک کب و انتونی،2006) اجرا شد. یافته­ ها: یافته‌های این پژوهش نشان داد که آموزش شناختی - رفتاری بر عادات غذایی و بدشکلی بدن تأثیر معناداری داشت (0/001>P).  نتیجه ­گیری: براساس یافته­ های حاصل از این پژوهش آموزش به شیوه شناختی - رفتاری موجب جایگزینی شناخت ­های درست­ تر و عینی ­تر می ­شود و بر عادات غذایی و بدشکلی بدن تأثیرگذار می ­باشد.            
 

متن کامل [PDF 485 kb]   (1511 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/5/3 | انتشار: 1398/4/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)