استاد، گروه علوم تربیتی و آموزش و پرورش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران. ، stalepasand@semnan.ac.ir
چکیده: (49 مشاهده)
زمینه: اختلال ریاضی یک ناتوانی یادگیری است که درک و محاسبات ریاضی را برای کودکان دشوار میکند. ازآنجاییکه در زمینه شناسایی و تشخیص خرده انواع شناختی این اختلال در مطالعات داخلی نارساییهای متعددی به چشم میخورد. در این پژوهش سعی شده است انواع پردازش شناختی عمومی و خاص در کودکان با اختلال ریاضی ارزیابی شود.
هدف: شناسایی خرده انواع شناختی اختلال ریاضی در دانشآموزان ابتدایی بود.
روش: مطالعه حاضر توصیفی - همبستگی است. جامعه آماری اول (تمامی دانشآموزان ارجاع شده به مراکز ناتوانیهای یادگیری استان البرز با تشخیص عملکرد ضعیف ریاضی) و جامعه آماری دوم (تمامی دانشآموزان ابتدایی پایه سوم تا ششم استان البرز) در سال تحصیلی 1403-1402 بودند. شرکت کنندگان شامل 180 نفر بدون اختلال ریاضی و 96 نفرمبتلا به اختلال ریاضی بودند. دانش آموزان با اختلال ریاضی با روش نمونه گیری تصادفی و دانشآموزان عادی با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. شرکت کنندگان تکالیف شناختی طراحی شده در نرم افزار سایکوپای، آزمون هوش وکسلر IV، آزمون فراستیگ، آزمون وپمن، آزمون ایران- کیمت و فرم ارزشیابی رفتاری راتر را تکمیل کردند. داده ها با تحلیل عاملی اکتشافی و خوشهای تحلیل شدند. از نرم افزار SPSS-24 برای تحلیل داده ها استفاده شد.
یافته ها: نتایج تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد شش عامل عملکرد حسابی شناختی، عملکرد مقایسه شناختی، پردازش عددی شناختی، سرعت پردازش شناختی، سرعت پردازش حسابی و دقت پاسخ شناختی شناسایی شدند. شش عامل بر رویهم 74 درصد واریانس را تبیین می کردند. شش خوشه شناختی اختلال ریاضی شامل واگرایی پردازش شناختی، محاسبات و دقت با تاخیر در پردازش، شناخت عددی مختل، نقص عددی و دقت، نقص پردازش و دقت، نقص حسابی و مقایسه بودند.
نتیجهگیری: یافتهها نشان داد اختلال ریاضی یک اختلال ناهمگن است. درمانگران و سیستم آموزشی میتوانند مداخلات متناسب با نوع اختلال هر خوشه را برای کودکان با مشکلات ریاضی برایناساس طراحی و استفاده کنند.
نوع مطالعه:
كاربردي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1403/7/26 | پذیرش: 1403/9/29
بازنشر اطلاعات |
 |
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است. |