دوره 17، شماره 72 - ( 12-1397 )                   جلد 17 شماره 72 صفحات 937-944 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Eydelkhani S, heydari H, davoodi H, zare bahramabadi M. Comparison of the Effectiveness of Feldman Multivariate approach and Intimate Skills (PAIRS) on the Sexual intimacy in women have marital distress . علوم روانشناختی. 2019; 17 (72) :937-944
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-266-fa.html
ایدلخانی شیرین، حیدری حسن، داوودی حسین، زارع بهرام آبادی مهدی. مقایسه اثربخشی آموزش روش چند سطحی فلدمن و مهارت های صمیمانه (PAIRS) بر صمیمت جنسی زنان دچار دلزدگی زناشویی. فصلنامه علمی پژوهشی علوم روانشناختی. 1397; 17 (72) :937-944

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-266-fa.html


دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمین
چکیده:   (250 مشاهده)
زمینه: یکی از مسائل زناشویی که موجبات مشکلات روانی و سردی رابطه و در نهایت طلاق زوجین می ­شود، دلزدگی زناشویی است. تحقیقات نشان داده که صمیمت جنسی می­ تواند باعث بهبود ارتباط زناشویی شود اما در زمینه مقایسه اثربخشی آموزش روش چند سطحی فلدمن و مهارت­ های صمیمانه بر آن شکاف پژوهشی وجود دارد. هدف: این پژوهش با هدف تعیین و مقایسه اثربخشی آموزش روش چند سطحی فلدمن و مهارت ­های ارتباط صمیمانه بر صمیمیت جنسی زنان با دلزدگی زناشویی بود. روش: این پژوهش از نوع پژوهش ­های کاربردی و نیمه­ آزمایشی با طرح پیش­ آزمون - پس­ آزمون با دو گروه آزمایش و یک گروه گواه بود. از جامعه آماری پژوهش زنان دچار دلزدگی زناشویی منطقه 8 شهرستان تهران، طی یک فراخوان عمومی، افرادی که شرایط شرکت در پژوهش را داشتند فراخوانده شدند؛ 36 نفر از این افراد، بصورت تصادفی در سه گروه 12 تایی با عنوان گروه آزمایشی 1، گروه آزمایشی 2 و کنترل جایگزین شدند. روش اجرا بدین ترتیب بود که ابتدا، پرسشنامه‌ صمیمیت جنسی (بطلانی و همکاران، 1389) روی هر سه گروه اجرا شد، سپس جلسات روش چندسطحی فلدمن به مدت 10 جلسه جداگانه برای گروه آزمایش 1 و مهارت­های ارتباط صمیمانه برای گروه آزمایشی 2 اجرا شد، اما برای گروه کنترل، هیچگونه مداخله­ ای اعمال نشد و بلافاصله بعد از اتمام مداخلات آزمایشی برای گروه ­های آزمایش و کنترل پس­ آزمون اجرا شد. یافته­ ها: نتایج کواریانس چندمتغیره و آزمون تعقیبی نشان داد که هر دو رویکرد آموزشی فلدمن و مهارت­ های صمیمانه بر افزایش صمیمت جنسی زنان تأثیر دارد (0.001p≤) اما رویکرد آموزش مهارت ­های صمیمانه تأثیر بیشتری نسبت به روش فلدمن داشت (0.001p≤).  نتیجه­ گیری: به منظور افزایش صمیمت جنسی می ­توان از رویکرد آموزش مهارت ­های صمیمانه استفاده کرد.
متن کامل [PDF 551 kb]   (96 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۸/۵/۵

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم روانشناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Journal of psychologicalscience

Designed & Developed by : Yektaweb