پیام خود را بنویسید
دوره 18، شماره 74 - ( 2-1398 )                   جلد 18 شماره 74 صفحات 264-257 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kasyani N, Zarei H A. (2019). Relationship between Reading Literacy with Mathematical and Science Performance of Female Students in TIMSS Test. Journal of Psychological Science. 18(74), 257-264.
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-270-fa.html
کسیانی نازیلا، زارعی حیدر علی. رابطه سواد خواندن با عملکرد ریاضی و علوم در دانش‌آموزان دختر در آزمون تیمز مجله علوم روانشناختی 1398; 18 (74) :264-257

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-270-fa.html


دانشگاه آزاد اسلامی، واحد خوی ، alizarei@iaukhoy.ac.ir
چکیده:   (2957 مشاهده)
زمینه: مطالعه عوامل مؤثر بر عملکرد دانش ­آموزان در آزمون­های بین المللی همچون تیمز و پرلز همیشه مورد توجه محققان بوده است، اما آیا سواد خواندن در این ارتباط می­ تواند مؤثر باشد؟ هدف: این پژوهش با هدف بررسی رابطه سواد خواندن دانش‌آموزان دختر پایه چهارم ابتدایی با عملکرد ریاضی و علوم آن‌ها در مطالعه تیمز انجام شد. روش: روش پژوهش از نوع توصیفی – همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل دانش‌آموزان دختر پایه چهارم ابتدایی شهرستان خوی در سال تحصیلی 97-1396 (1398 نفر) بود. از میان این دانش‌آموزان، تعداد 127 نفر دانش‌آموز با روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. جهت جمع آوری داده­ها از آزمون‌ سنجش سطح سواد خواندن پرلز (2016)، آزمون‌های عملکردی ریاضی و علوم تیمز (2016) استفاده شد. تحلیل داده‌ها با استفاده از روش‌های آمار توصیفی و ضریب همبستگی پیرسون انجام شد. یافته­ ها:  نتایج نشان داد که بین سواد خواندن با عملکرد ریاضی در آزمون تیمز رابطه مثبت و معنادار وجود داشت (0/001p<)، اما بین سواد خواندن با عملکرد علوم دانش‌آموزان در آزمون تیمز رابطه‌ی معناداری وجود نداشت (0/05p>). همچنین بین عملکرد ریاضی و علوم دانش‌آموزان در آزمون تیمز  رابطه مثبت و معناداری وجود داشت (0/001p<).  نتیجه­ گیری:  با توجه به نتایج این پژوهش، افزایش سواد خواندن دانش­آموزان می­تواند در افزایش عملکرد آنها در آزمون تیمز مؤثر باشد.
متن کامل [PDF 509 kb]   (2079 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/5/6 | انتشار: 1398/1/26

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)