دانشگاه آزاد اسلامی، واحد خوی ، alizarei@iaukhoy.ac.ir
چکیده: (2957 مشاهده)
زمینه: مطالعه عوامل مؤثر بر عملکرد دانش آموزان در آزمونهای بین المللی همچون تیمز و پرلز همیشه مورد توجه محققان بوده است، اما آیا سواد خواندن در این ارتباط می تواند مؤثر باشد؟ هدف: این پژوهش با هدف بررسی رابطه سواد خواندن دانشآموزان دختر پایه چهارم ابتدایی با عملکرد ریاضی و علوم آنها در مطالعه تیمز انجام شد. روش: روش پژوهش از نوع توصیفی – همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل دانشآموزان دختر پایه چهارم ابتدایی شهرستان خوی در سال تحصیلی 97-1396 (1398 نفر) بود. از میان این دانشآموزان، تعداد 127 نفر دانشآموز با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. جهت جمع آوری دادهها از آزمون سنجش سطح سواد خواندن پرلز (2016)، آزمونهای عملکردی ریاضی و علوم تیمز (2016) استفاده شد. تحلیل دادهها با استفاده از روشهای آمار توصیفی و ضریب همبستگی پیرسون انجام شد. یافته ها: نتایج نشان داد که بین سواد خواندن با عملکرد ریاضی در آزمون تیمز رابطه مثبت و معنادار وجود داشت (0/001p<)، اما بین سواد خواندن با عملکرد علوم دانشآموزان در آزمون تیمز رابطهی معناداری وجود نداشت (0/05p>). همچنین بین عملکرد ریاضی و علوم دانشآموزان در آزمون تیمز رابطه مثبت و معناداری وجود داشت (0/001p<). نتیجه گیری: با توجه به نتایج این پژوهش، افزایش سواد خواندن دانشآموزان میتواند در افزایش عملکرد آنها در آزمون تیمز مؤثر باشد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1398/5/6 | انتشار: 1398/1/26
بازنشر اطلاعات |
|
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است. |