دوره 24، شماره 146 - ( بهار 1404(اردیبهشت)، 1404 )                   جلد 24 شماره 146 صفحات 302-281 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


دانشجوی دکتری روانشناسی عمومی، گروه روانشناسی، واحد زرند، دانشگاه آزاد اسلامی، زرند، ایران. ، az_ahmadpour@yahoo.com
چکیده:   (938 مشاهده)
هدف: هدف پژوهش حاضر پیش‌بینی خودکارآمدی تصمیم‌گیری مسیر شغلی بر اساس هوش چندگانه و باور به مهارت‌ها با توجه به نقش تعدیل‌کننده دوره تحصیلی بود.
روش: روش پژوهش توصیفی همبستگی از نوع مدل­سازی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی دانشجویان دانشگاه شهید باهنر کرمان در سال تحصیلی 1403-1402 به تعداد 14137 بود که از میان آنها با استفاده از روش نمونه­گیری تصادفی 636  نفر انتخاب و به پرسشنامه­های خودکارآمدی تصمیم­گیری مسیر شغلی (بتز و همکاران، 1996)، هوش­های چندگانه (گاردنر، 2002) و باور به مهارت‌ها (بتز وهمکاران، 1996) پاسخ دادند. داده­ها با استفاده از همبستگی پیرسون در نرم­افزار spss نسخه 25 و مدل­سازی معادلات ساختاری در نرم افزار PLS نسخه 4 انجام شد.
یافته­ها: یافته­های پژوهش نشان داد که دوره تحصیلی در تأثیر  هوش­های چندگانه و  باور به مهارت­ها بر خودکارآمدی تصمیم‌گیری مسیر شغلی نقش تعدیل گری داشت (05/0< P). اثر هر دو متغیر باور به مهارت­ها و هوش­های چندگانه روی خودکارآمدی تصمیم­گیری مسیر شغلی در گروه کارشناسی ارشد قوی­تر از کارشناسی و دکتری است (05/0< P).
نتیجه‌گیری: یافته‌های این مطالعه می‌توانند به سیاست‌گذاران و مشاوران شغلی کمک کنند تا برنامه‌های آموزشی و مشاوره‌ای مؤثرتری طراحی کنند که بر تقویت هوش‌های چندگانه و باور به مهارت‌ها متمرکز باشد. همچنین، توجه به تفاوت‌های دوره تحصیلی در این زمینه می‌تواند راهکارهای اختصاصی‌تری را برای دانشجویان در مراحل مختلف تحصیلی فراهم کند، که منجر به بهبود تصمیم‌گیری شغلی و افزایش خودکارآمدی در این زمینه خواهد شد.
متن کامل [PDF 1605 kb]   (303 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/9/18 | پذیرش: 1403/11/20 | انتشار: 1403/11/15

بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.