استادیار، گروه روانشناسی تربیتی، واحد گرمسار، دانشگاه آزاد اسلامی، گرمسار، ایران. ، psyhic2006@gmail.com
چکیده: (698 مشاهده)
زمینه: یک عامل مهم در ارزیابی و درمان محکومین به جرائم مواد مخدر، بررسی سلامت روان آنها است.آموزش و توانمندسازی محکومین به جرائم مواد مخدر در زندان میتواند به صورت پیشگیرانه عمل کرده و از تداوم بروز جرم و اعتیاد پس از آزادی آنها جلوگیری کند. در مورد طراحی بستۀ آموزشی جهت ارتقای سلامت روان در رفتار محکومین به جرائم مواد مخدر، خلا پژوهشی وجود دارد.
هدف: این پژوهش با هدف نیازسنجی و طراحی محتوای آموزشی ویژه محکومین به جرائم مواد مخدر در زندان قزلحصار با هدف ارتقا سلامت روان در رفتار آنها انجام شد.
روش: این پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی و به لحاظ نوع دادهها، آمیخته از نوع اکتشافی و تحلیل محتوا بود. جامعۀ آماری پژوهش شامل اسناد و مدارک علمی منتشر شده در حوزۀ سلامت روان زندانیان از سال 2012 تا 2024 میلادی و خبرگان دانشگاهی و سازمانی به تعداد 18 نفر بودند که با استفاده از اصل اشباع نظری و روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها در بخش خبرگان، مصاحبه نیمه ساختاریافته بود. برای تجزیه و تحلیل دادههای این پژوهش از روش تحلیل مضمون (مضامین پایه، سازمان دهنده و فراگیر) و نرمافزار Maxqda استفاده شد.
یافتهها: نتایج این پژوهش نشان داد، نیازهای آموزشی محکومین به جرائم مواد مخدر در زندان قزلحصار شامل آگاهی درباره اعتیاد و اثرات آن، مهارتهای ارتباطی، مهارتهای اجتماعی، مهارتهای مدیریت خشم و احساسات، مهارت حل تعارض، مهارتهای مقابله با استرس، مهارت افزایش تابآوری روانی و مهارتهای حل مسئله و تصمیمگیری بود.
نتیجهگیری: بر اساس یافتههای این پژوهش، برگزاری برنامههای آموزشی در قالب گروههای گفتگو و کارگاههای متمرکز بر آگاهی از اعتیاد، مهارتهای ارتباطی و اجتماعی برای محکومین به جرائم مواد مخدر میتواند سلامت روان در رفتار آنها را ارتقا دهد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1403/9/19 | پذیرش: 1403/11/20 | انتشار: 1403/11/15
بازنشر اطلاعات |
 |
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است. |