استاد، گروه مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید چمران، اهواز، ایران. ، rajabireza@scu.ac.ir
چکیده: (49 مشاهده)
زمینه: با توجه به تغییرات اجتماعی ازدواج از جمله افزایش ازدواجهای با تفاوت فرهنگی، استقلال بیشتر در انتخاب همسر، و تغییر تمایلات افراد در روابط زناشویی، آموزش پیش از ازدواج را به عنوان یک رویکرد پیشگیرانه ضروری میباشد. افزایش نرخ طلاق، بالا رفتن سن ازدواج نیز در جامعه نگران کننده است.
هدف: این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش برنامه پیش از ازدواج مبتنی بر آگاهی و انتخابهای بینفردی بر روی باورهای محدودکننده انتخاب همسر و نگرش به شناخت همسر انجام شد.
روش: روش پژوهش حاضر، نیمهآزمایشی، از نوع پیشآزمون، پسآزمون با گروه گواه و پیگیری دو ماهه بود. جامعۀ آماری این پژوهش شامل کلیه جوانان مجرد 21 تا 30 سال شهر اهواز در سال 1401 بودند و با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس و براساس ملاکهای ورود و خروج 40 شرکتکننده انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از مقیاسهای باورهای محدودکننده انتخاب همسر رجبی و همکاران (1398) و بهبود نگرش نسبت به شناخت همسر (ون اپ و همکاران، 2018) استفاده شد. همچنین از پروتکل 5 جلسهای آموزش پیش از ازدواج مبتنی بر آگاهی و انتخابهای بینفردی (ون اپ، 2015) برای مداخله استفاده شد. از آزمونهای تحلیل واریانس یک راهه، با اندازهگیری مکرر و نرمافزار SPSS نسخه 26 برای تحلیل دادهها استفاده شد.
یافته ها: یافتهها نشان داد که برنامه آموزش آگاهی و انتخاب بینفردی باعث کاهش باورهای محدودکننده انتخاب همسر و بهبود نگرش نسبت به شناخت همسر (01/0 >p) در گروه آزمایش نبست به گواه شدهاست. از طرفی نتایج آزمون جفتی بنفرونی نشان داد که نمرات مرحله پیشآزمون به پسآزمون و پیشآزمون تا پیگیری به شکل معناداری متفاوت میباشد، اما بین نمرات پسآزمون و پیگیری در متغیرهای وابسته تفاوت معناداری دیده نمیشود و این یافته اخیر بیانگر پایداری اثر برنامه آموزشی است.
نتیجهگیری: با توجه به نتایج پژوهش و تغییر در الگوهای ازدواج، ییشنهاد میشود روانشناسان و متخصصان حوزه ازدواج از این برنامه جهت آموزش به جوانان در کاهش باورهای محدودکننده انتخاب همسر، بهبود نگرش نسبت به شناخت دقیق شریک، آگاهی درکنترل روابط عاطفی، تعهد زودهنگام و روابط جنسی قبل از ازدواج استفاده کنند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1403/10/27 | پذیرش: 1403/12/30
بازنشر اطلاعات |
 |
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است. |