گروه روانشناسی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران. ، Zabih.Pirani@iau.ac.ir
چکیده: (20 مشاهده)
زمینه: یکی از آسیبهایی که در دوران اپیدمی کرونا در بسیاری از دانشآموزان شدت پیدا کرد، اهمالکاری تحصیلی بود. در مورد بررسی متغیرهای شناختی، انگیزشی و محیطی مرتبط با اهمالکاری (همچون تحریفهای شناختی، جهتگیری هدف و استرس والدینی) و روابط تعاملی بین آنها در قالب یک مدل منسجم، خلاء پژوهشی وجود دارد.
هدف: هدف از انجام این پژوهش، بررسی مدل ساختاری اهمالکاری تحصیلی بر اساس تحریفهای شناختی و جهتگیری هدف با میانجیگری استرس والدینی در دانشآموزان بود.
روش: روش این پژوهش، همبستگی از نوع مدلسازی معادلات ساختاری بود. جامعۀ آماری پژوهش شامل تمامی دانشآموزان پسر پایۀ نهم شهر کوهدشت (794 نفر) در سال تحصیلی 1400-1399 بود که طبق فرمول کوکران، 260 نفر از آنان با روش نمونهگیری خوشهای تک مرحلهای انتخاب شدند. ابزارهای جمعآوری دادهها در این پژوهش شامل پرسشنامههای اهمالکاری تحصیلی (تاکمان، ۱۹۹۱)، تحریفهای شناختی (حمامچی و بویوک اوزتورک، 2004)، جهتگیری اهداف پیشرفت (میدگلی و همکاران، 1998) و شاخص استرس والدین- فرم کوتاه (آبیدین، 1995) بود. همچنین، تحلیل دادههای پژوهش با روش مدل سازی معادلات ساختاری و تحلیل مسیر با بهرهگیری از نرمافزار Smartpls2 انجام شد.
یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد، اهمالکاری تحصیلی به میزان 671/0 و 176/0- با میانجیگری استرس والدینی به ترتیب تحریفهای شناختی و جهتگیری هدف را پیشبینی میکند (05/0 >P). همچنین با استفاده از روش معادلات ساختاری و مجموع روابط مستقیم و غیر مستقیم، تأثیر کل تحریفهای شناختی و جهتگیری هدف بر اهمال کاری تحصیلی به ترتیب 745/0 و 353/0- محاسبه شد. علاوه بر این، نتایج آزمون بوت استراپ برای تمامی مسیرهای میانجی، معنادار بود (05/0 >P). در نهایت، تحریفهای شناختی و جهتگیری هدف بر اهمال کاری تحصیلی با میانجیگری استرس والدینی تأثیر غیرمستقیم دارند (05/0 >P).
نتیجهگیری: بر اساس یافتههای پژوهش حاضر، اهمالکاری تحصیلی با میانجیگری استرس والدینی با تحریفهای شناختی و جهت گیری هدف در دانشآموزان رابطه دارد. این یافته میتواند الگوی مؤثری برای کاهش اهمالکاری تحصیلی از طریق کاهش تحریفهای شناختی و افزایش جهتگیری هدف با میانجیگری مدیریت استرس والدینی باشد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1403/12/12 | پذیرش: 1404/2/15
بازنشر اطلاعات |
 |
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است. |