دوره 17، شماره 71 - ( 11-1397 )                   جلد 17 شماره 71 صفحات 821-817 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قم
چکیده:   (2537 مشاهده)
زمینه: یکی از مهمترین­ طرحواره ­ها در علم روانشناسی طرحواره رهاشدگی است. پژوهش­ های مختلفی به بهبود طرحواره ­های ناسازگار پرداخته اند، اما پژوهشی که به مقایسه فعال­ سازی سه روش تجسم سازی ذهنی، تجسم سازی تخیلی و ارائه تصاویر در فعال شدن طرحواره رهاشدگی در افراد دارای اختلال شخصیت مرزی پرداخته باشد، مغفول مانده است. هدف: این پژوهش با هدف مقایسه کارآمدی فعال ­سازی سه روش تجسم سازی ذهنی، تجسم ­سازی تخیلی و ارائه تصاویر در فعال­ شدن طرحواره رهاشدگی در افراد دارای اختلال شخصیت مرزی انجام شد. روش: روش پژوهش از نوع طرح عاملی دو راهه بود. جامعه آماری شامل تمامی دانشجویان دختر دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم بود که در سال تحصیلی 96 ـ 95 در مقطع کارشناسی مشغول به تحصیل بودند. به این صورت که از طریق پرسشنامه اختلال شخصیت مرزی و براساس نمرات آنان در این پرسشنامه 80  نفر انتخاب و به صورت تصادفی در سه گروه آزمایش و کنترل گمارش شدند. ابزارهای مورد استفاده پرسشنامه اختلال شخصیت مرزی، فرم کوتاه پرسشنامه طرح واره ناسازگار اولیه یانگ و پرسشنامه اضطراب بک بود. یافته­ ها: نتایج تحلیل واریانس چندراهه نشان داد که روش تجسم­ سازی تخیلی نسبت به روش ارائه تصاویر نقش کارآمدتری در فعال­ سازی طرحواره رهاشدگی در افراد دارای اختلال شخصیت مرزی دارد. نتیجه­ گیری: این بدان معنا است که از روش تجسم­ سازی تخیلی می ­توان برای فعال کردن طرحواره رهاشدگی استفاده کرد. 
متن کامل [PDF 340 kb]   (1629 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/5/16 | پذیرش: 1398/5/16 | انتشار: 1398/5/16

بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.