پیام خود را بنویسید
دوره 17، شماره 72 - ( 12-1397 )                   جلد 17 شماره 72 صفحات 892-883 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Amin Nasab V, Banijamali S A, Hatami H. (2019). The effectiveness of cognitive-motor learning training on social adjustment, motor skills and ADHD symptoms reduce in preschool children aged 5 and 6 years. Journal of Psychological Science. 17(72), 883-892.
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-326-fa.html
امین نسب ویان، بنی جمالی شکوه السادات، حاتمی حمیدرضا. اثربخشی آموزش بازی های ادراکی حرکتی بر سازگاری اجتماعی، تبحر حرکتی و کاهش نشانگان اختلال کاستی توجه/ بیش فعالی در کودکان 5 و 6 ساله پیش دبستانی مجله علوم روانشناختی 1397; 17 (72) :892-883

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-326-fa.html


دانشگاه الزهرا ، drbanijamali@alzahra.ac.ir
چکیده:   (3292 مشاهده)
زمینه: اختلال کاستی توجه - بیش‌فعالی به صورت الگویی از کاستی توجه - بیش‌فعالی شدید یا بی ­توجهی مداوم با تکرارشوندگی بیشتر نسبت به کودکان همان سطح رشدی تعریف شده است. هدف: مطالعه حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش بازی­ های ادراکی حرکتی بر سازگاری اجتماعی، تبحر حرکتی و نشانگان اختلال کاستی توجه/ بیش ­ فعالی کودکان 5 و 6 ساله پیش دبستانی دارای این اختلال انجام شد. روش: پژوهش حاضر از نوع نیمه‌آزمایشی به صورت پیش‌آزمون – پس‌آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه کودکان مراکز پیش دبستانی منطقه 2 استان تهران بودند که از بین آنها، تعداد 90 نفر به صورت تصادفی انتخاب شدند و به طور تصادفی در گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. داده ­ها با استفاده از مقیاس رشد اجتماعی (واینلند، 1965)، مقیاس تبحر حرکتی فرم کوتاه برونینکس– اوزرتسکی (1978) و مقیاس مشکلات رفتاری کودکان کانرز- فرم والد (ریتمن و همکاران، 1998) به دست آمدند.  تجزیه و تحلیل داده­ها با  استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیری انجام شد. یافته ­ها: یافته ­ها نشان داد آموزش بازی­ های ادراکی حرکتی موجب بهبود سازگاری اجتماعی (0.0001>P)، مهارت تبحر حرکتی (0.0001>P) و کاهش مجموع نشانگان اختلال کاستی توجه/ بیش­فعالی (0.0001>P) در این کودکان می­ شود. نتیجه­گیری: می­توان نتیجه گرفت آموزش بازی­های ادراکی حرکتی بر بهبود سازگاری اجتماعی، مهارت تبحر حرکتی و کاهش مجموع نشانگان اختلال کاستی توجه/ بیش ­فعالی می­ شود و توانمندسازی کودکان با اختلال کاستی توجه/ بیش­ فعالی استفاده کرد.
 
متن کامل [PDF 693 kb]   (1805 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/5/24 | پذیرش: 1398/5/24 | انتشار: 1398/5/24

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)