دوره 19، شماره 86 - ( 2-1399 )                   جلد 19 شماره 86 صفحات 169-159 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دکتری روانشناسی،دانشگاه جمهوری آذربایجان، باکو، آذربایچان ، M.BAKHTAVAR@gmail.com
چکیده:   (2449 مشاهده)
زمینه: سبک ­های فرزند پروری والدین از عوامل مهم تأثیرگذار بر تربیت فرزندان و ویژگی­ های شخصیتی آنان است. اما مسئله اصلی این است که آیا بین سبک ­های فرزند پروری و مؤلفه­ های جمعیت شناختی والدین با تیپ ­های شخصیتی فرزندانشان رابطه وجود دارد؟ هدف: بررسی ارتباط بین سبک ­های فرزند پروری و مؤلفه­ های جمعیت شناختی والدین با تیپ­ های شخصیتی فرزندان آنها بود.
روش: پژوهش از نوع توصیفی همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش­ آموزان دختر و پسر دوره دوم متوسطه شهر تبریز (به همراه والدین آنها) در سال تحصیلی 1397-1396 بود. تعداد 324 نفر از دانش ­آموزان دختر و پسر (165 دختر و 165 پسر) به روش نمونه­ گیری تصادفی خوشه‌ای چند مرحله‌ای به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار جمع­ آوری اطلاعات پرسشنامه شخصیت آیزنگ (1975) فرم مخصوص کودکان و نوجوانان و پرسشنامه شیوه‌های فرزندپروری بامریند (1971) بود. تجزیه و تحلیل داده­ ها با استفاده از آزمون خی­ دو و تحلیل واریانس چند متغیری انجام شد. یافته‌ها: روابط معناداری بین سبک فرزند پروری با تیپ شخصیتی فرزندان و سطح تحصیلات والدین وجود دارد (01 /0>p). بین درآمد خانواده و تیپ شخصیتی فرزندان روابط معناداری وجود داشت (0/01>p). بین نوع محل سکونت با تیپ شخصیتی فرزندان روابط معناداری وجود نداشت (01/ 0> p) و بین والدین زن و مرد در سبک ­های فرزند پروری تفاوت معناداری وجود ندارد (0/01<p). نتیجه ­گیری: روش­ های تربیت قاطعانه، روش مناسبی برای تربیت و تکوین شخصیت فرزندان است. می ­توان برای تکوین شخصیت فرزندان از سبک­های فرزند پروری والدینشان بهره برد.


متن کامل [PDF 468 kb]   (1806 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1398/6/2 | پذیرش: 1398/11/30 | انتشار: 1398/12/28

بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.