پیام خود را بنویسید
دوره 17، شماره 69 - ( 9-1397 )                   جلد 17 شماره 69 صفحات 627-619 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rasouli Khorshidi F, Sarami G, Naderi H, Shojaei A A. (2018). structural equation modeling on Test Anxiety and Locus of Control on Academic Achievement by Achievement Motivation as a mediator. Journal of Psychological Science. 17(69), 619-627.
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-35-fa.html
رسولی خورشیدی فاطمه، صرامی غلامرضا، نادری حبیب اله، شجاعی علی اصغر. مدل یابی روابط ساختاری اضطراب امتحان و منبع کنترل با پیشرفت تحصیلی: نقش واسطه گری انگیزش پیشرفت مجله علوم روانشناختی 1397; 17 (69) :627-619

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-35-fa.html


دانشگاه خوارزمی ، ghrsar2@gmail.com
چکیده:   (3543 مشاهده)
زمینه: پیشرفت تحصیلی از اولویت ­های اصلی مدارس است که مهمترین هدف آموزش و پرورش محسوب می ­شود. هدف: این پژوهش با هدف مد ­یابی روابط ساختاری ساختاری اضطراب امتحان و منبع کنترل با پیشرفت با واسطه­ گری نقش انگیزش پیشرفت انجام شد. روش: روش پژوهش توصیفی- همبستگی، به طور خاص مدل ­یابی معادلات ساختاری  بود. جامعه­ ی آماری 32500 نفر از دانشجویان دانشگاه ­های شهر بابل بودند که تعداد 508 نفر، 253 دختر و 255 پسر، به عنوان نمونه­ ی آماری و به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار پژوهش عبارت بودند از پرسشنامه­ های انگیزش پیشرفت هرمنس (2004)، اضطراب امتحان ساراسون (1957) و منبع کنترل راتر (1966) و معدل کل نمرات آنها به عنوان ملاک پیشرفت تحصیلی در نظر گرفته شد. یافته ­ها: یافته­ ها نشان داد، بین انگیزش پیشرفت و منبع کنترل با پیشرفت تحصیلی رابطه­ ی مستقیم معنادار و بین اضطراب امتحان با پیشرفت تحصیلی رابطه­ ی معکوس معناداری وجود دارد. مدل پژوهش دارای برازش بوده و تأیید شد و 0/27 از واریانس پیشرفت تحصیلی توسط انگیزش پیشرفت، اضطراب امتحان و منبع کنترل مورد تبیین قرار گرفت. نتیجه­ گیری:  لذا می ­توان نتیجه­ گیری کرد، با کاهش اضطراب امتحان و افزایش منبع کنترل می­ توان انگیزش پیشرفت را در دانشجویان بالا برد و پیشرفت تحصیلی آنها را ارتقا بخشید.
 
متن کامل [PDF 669 kb]   (1874 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/3/2 | انتشار: 1397/9/24

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)